هر چند پیش از این یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده بود که شریعتمداری همزمان با بررسی استیضاح وی در مجلس، از سمت وزارت استعفا داده، اما این خبر در نهایت اواخرهفته گذشته از سوی شریعتمداری تکذیب شد. استیضاح وزیر صنعت بعد از خبر استعفای او در مجلس به تعویق افتاد. این در شرایطی است که هم‌اکنون خبر می‌رسد وی یکی از گزینه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود. آنچه مشخص است در ۶ ماه گذشته مشکلاتی همچون رانت‌های ارزی برای تخصیص ارز دولتی به واردکننده‌ها و ثبت‌سفارش غیر‌قانونی خودرو در این وزارتخانه، موضوع استیضاح وی را جدی کرد. در هر صورت از آنجا که قرار است محمد شریعتمداری در هفته جاری به‌عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود در آخرین روزهای وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تغییر و تحولات مدیریتی در یکی از شرکت‌های خودروساز خبرساز و سوال‌برانگیز شده است.

این اخبار در سطح وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر شده، حال آنکه این سوال مطرح است که قصد شریعتمداری از  تغییر یکی از دو مدیران عامل شرکت‌های اصلی خودروسازی کشور آن هم  قبل از رفتن از وزارت صنعت معدن و تجارت چیست؟ هر چند روابط عمومی وزارت صنعت جمعه گذشته در اطلاعیه‌ای روند انتصابات و تغییرات را در شرکت‌ها طبق مناسبات قانونی و با تصمیم هیات‌مدیره خواند و اعلام کرد که وزیر صنعت نقشی در آنها ندارد، با این حال اما تغییرات مدیریتی در شرکت بزرگی همچون سایپا نمی‌تواند بدون نظر مسوولان صنعتی کشور صورت بگیرد.

انتصابات و عزل مدیران شرکت‌های بزرگی همچون خودروسازی‌های کشور در رویه‌ای که در دولت‌های گذشته نیز به وضوح دیده می‌شد با مشورت و اظهار نظر وزیر و مسوولان ارشد صنعتی صورت می‌گرفت، حال آنکه به نظر می‌رسد فشارها برای تغییر محسن قاسم جهرودی نیز خارج از نظر شریعتمداری نباشد. طی دو هفته گذشته اخبار جابه‌جایی جهرودی، مدیرعامل شرکت سایپا به‌طور وسیعی در رسانه‌ها منتشر شد. با این حال شرکت سایپا خبر برکناری مدیر عامل خود را در فضای مجازی که انعکاس فراوانی داشت، تایید نکرد.

در خبرها گفته شده بود که وزارت صمت، جهرودی، مدیرعامل سایپا را برکنار و مدیرعامل پیشین گروه بهمن را جایگزین او کرده است، اما به گفته مسوولان سایپا، جهرودی همچنان در سمت خود حضور دارد. حضور جهرودی اما روز گذشته در نمایشگاه بین المللی صنعت گویای حفظ سمت وی در شرکت سایپا بود. محسن قاسم جهرودی اما در این نمایشگاه به اخبار منتشره در این زمینه واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران عنوان کرد که من هنوز در سمت خود در سایپا عهده‌دار وظایفم هستم و مسائلی که در مورد رفتن من از سایپا مطرح می‌شود، شایعه است.

وی همچنین تاکید کرده بود تا روزی که روی این صندلی هستم، از صندلی سایپا برای ماندن روی آن هزینه نخواهم کرد و اجازه نخواهم داد کسی از آن صندلی برای مطامع خودش استفاده کند. اما در این برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز به زمزمه تغییر مدیریتی در شرکت سایپا واکنش نشان دادند و عنوان کردند در صورتی که مدیرعامل خودروسازی سایپا تغییر کند، کمیسیون صنایع و معادن این موضوع را بررسی و نظر خود را اعلام خواهد کرد. خبرگزاری تسنیم در این زمینه با کوهکن‌ریزی یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصاحبه و وی  با اعلام اینکه متاسفانه تغییرات در هیات‌مدیره خودروسازی‌ها با نظر مجمع و سهامداران صورت نمی‌گیرد عنوان کرده بود که نفوذ و اعمال نظرهای  دولت در خودروسازان کشور مانند سایپا و ایران‌خودرو جای مناقشه دارد.

نور‌قلی‌پور دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس هم با بیان اینکه در شرایط فعلی که سکان‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت  در معرض استیضاح و حتی تغییر است اعمال تصمیمات جدید در شرکت سایپا اصلا توجیهی ندارد، وی گفته است: تثبیت مدیریت‌‌ها در خودروسازی به اصلاح این صنعت کمک خواهد کرد.  وی حتی عنوان کرده بود که برخی ایرادات کلی و مشکلات در زمینه تولید خودرو در خودروسازی‌های کشور وجود دارد که باید با سیاست‌گذاری مناسب رفع شود و نباید مشکلات جدیدتری را ایجاد کرد.

محسن قاسم جهرودی از اواخر آبان‌ماه سال گذشته با تغییر مهدی جمالی بر صندلی ریاست گروه صنعتی سایپا نشست. وی پیش از این به‌عنوان مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آلومینیوم ایران‌خودرو، قائم مقام شرکت ساپکو، مدیر عامل شرکت یاتاقان بوش ایران و عضو هیات‌مدیره شرکت رادیاتور ایران به نمایندگی از گروه سایپا در حوزه مدیریتی فعالیت داشته است.