به‌نظر می‌رسد همان‌طور که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، جنگ تجاری میان آمریکا و چین بیشترین تاثیر منفی را روی صنعت و بازار خودرو گذاشته است. بر این اساس، بازار خودروی چین در سال ۲۰۱۸ میلادی که آغاز این جنگ و کشمکش تجاری بود، شاهد بزرگ‌ترین و بیشترین رکود طی ۲۰ سال گذشته بوده است. این در حالی است که بازار خودروی چین همواره یکی از شکوفاترین و بهترین بازارهای مصرف‌کنندگان در جهان به شمار می‌رفته، اما حالا باید منتظر پایان روند رو به رشد و صعودی خود باشد.

بسیاری از گروه‌های صنعتی و خودروسازی در چین به‌تازگی اعلام کرده‌اند که فروش خودروهای سواری توسط نمایندگی‌هایشان در یک فصل اخیر به شدت کاهش یافته است و به‌نظر می‌رسد این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد. این نخستین بار از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی است که بازار خودروی چین دچار چنین رکودی می‌شود. بسیاری از خودروسازان خارجی و اروپایی نیز تحت‌تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا قرار گرفته و بارها هشدارداده‌اند که تبعات منفی آن گریبان‌ تمامی صنایع خودروسازی اعم از چینی، آمریکایی و اروپایی را خواهد گرفت. چندی پیش شرکت‌های خودروسازی دایملر و بی‌ام‌و آلمان از کاهش شدید سوددهی خود خبر داده بودند و به‌نظر می‌رسد به هیچ وجه از ادامه جنگ تجاری میان این دو کشور راضی نیستند.

 سال‌ها خودروسازان بزرگ در جهان روی چین به‌عنوان یکی از فعال‌ترین و پویاترین بازارهای فروش در جهان حساب باز کرده بودند و از این راه درآمد و سودهای کلانی به دست آوردند، اما حالا به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، ظاهرا دیگر قادر به ادامه فعالیت‌های فعالانه خود در این کشور نخواهند بود. همین چندی پیش بود که شرکت جگوار لندرور به‌طور موقت کارخانه خود را در چین تعطیل کرد. با توجه به برنامه آمریکا برای افزایش تعرفه کالاهای چینی طی ماه‌های آینده، باید در انتظار شعله ور شدن جنگ تجاری میان این دو کشور باشیم. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی آمریکایی و اروپایی در چین صاحب کارخانه هستند یا با بسیاری از شرکت‌های چینی برای تولید و تامین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، بنابراین افزایش تعرفه واردات میان دو کشور، تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد آمریکا، چین و بسیاری از کشورهای دیگر به همراه خواهد داشت. به گفته تحلیلگران بلومبرگ، این بزرگ‌ترین رکودی است که خودروسازان در چین طی سال‌های اخیر با آن روبه‌رو شده‌اند و بیشتر گریبان برندهای کوچک‌تر و ضعیف‌تر را گرفته است. در مورد شرکت‌های بزرگ نیز انتظار می‌رود برای افزایش فروش خود در چین، مجبور  به کاهش قیمت محصولات خود شوند.