اظهارات محمدرضا سروش در شرایطی است که طبق اظهارات یک ماه پیش رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قیمت خودرو را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده است، با این حال اما وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام قیمت قطعی خودداری می‌کند. بر این اساس محمد رضا سروش که دیروز در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات لوازم و مجموعه‌های خودرو در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران سخن می‌گفت، اظهار کرد که اکنون قیمت تمام شده محصولات این گروه بیش از قیمت فروش خودروها در کارخانه است که یک مدل غیرمتعارف در یک بنگاه اقتصادی به‌شمار می‌رود. به گفته این مقام مسوول، نقدینگی و سرمایه در گردش گروه سایپا هر روز کاهش یافته و تداوم این روند آن را به شرایط بدی خواهد رساند.

وی گفت: تصمیم‌گیران قیمتی اکنون بررسی‌هایی داشته و پیشنهادهایی ارائه داده‌اند؛ اما قیمت‌گذاری خودرو از کنترل خودروسازان خارج شده است. سروش بیان کرد: به‌دلیل تاخیر ایجاد شده خسارت سنگینی به همه خودروسازان وارد شده و به همین دلیل از مسوولان امر انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. وی ادامه داد: یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد کشور نرخ ارز است که وقتی تغییر می‌کند، بر قیمت سایر محصولات اثر می‌گذارد.

به گفته این مسوول، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت تمام شده محصولات گروه سایپا به طور عمده بالاتر از قیمت فروش آنهاست و با توجه به اینکه نرخ ارز بیش از سه برابر شده، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده و کاهش یافته است. اظهارات مدیرعامل سایپا در شرایطی است که زیان ۶ ماهه دو خودروساز بزرگ کشور ۵/ ۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است. سروش اما در ادامه تاکید کرده که این روند به تدریج در فعالیت‌های شرکت در حوزه تولید و تامین قطعات اثر گذاشته است، با وجود این سعی کردیم حتی‌الامکان با حفظ چرخه تولید همکاری با زنجیره تامین خود داشته و پرداخت‌هایی به آنها داشته باشیم. وی گفت: به‌دلیل محدودیت سرمایه در گردش ناگزیر بخشی از مطالبات قطعه‌‌سازان با تاخیر پرداخت می‌شود.

اما مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود به جنجال طرح جایگزینی پراید به جای ساندرو پرداخت و عنوان کرد که به‌دلیل خروج شرکت رنو از کشور، برخی از تعهدات ما به مشتریان مازاد مانده که باید به شکلی پاسخگوی آنها باشیم، به این منظور گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده که بخشی از آن با خودروهای موجود و قابل تولید، پوشش داده خواهد شد.

مدیرعامل سایپا خواستار همکاری مشتریان و درک آنها از شرایط پیش آمده برای خودروسازان شد و اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی که برای کشور به وجود آمده، انتظار می‌رود تعداد خودروهای مازاد بر قطعات منفصله موجود را بتوانیم با خودروهای جایگزین حل و فصل کنیم. مدیرعامل سایپا اضافه کرد: بر این اساس پیشنهادها و راه‌های متعددی برای مشتریان داریم که می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی خود به انتخاب یکی از گزینه‌ها مبادرت کنند.

قطع همکاری پولی بانک‌های چینی

مدیرعامل سایپا در ادامه در پاسخ به دو سوال در مورد قطع ارتباط بانک‌های چینی با سایپا و همچنین پیش‌فروش‌های جدید عنوان کرد که قطع ارتباط با بانک‌های چینی در شیوه تامین و قیمت قطعات موثر است، اما همکاران ما متعهدند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داریم در حد وسع پاسخگو باشند. وی همچنین پیش‌فروش‌های جدید را بر اساس محصولاتی که قابل عرضه و تولید هستند و امکان تولید آنها وجود دارد، خواند.

سروش در همین راستا تاکید کرد که در برنامه‌های پیش‌فروش، روی خودروهایی که میزان داخلی‌سازی آنها بالا است به‌ویژه ۲ محصول از خانواده پراید و تیبا که نیاز به قطعات خارجی کمتری دارند، تمرکز شده است. مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ۴۰ هزار خودرو هم‌اکنون در کف مانده و قطعات آن تامین نشده است، تصریح کرد: سایپا کمتر از ۳۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه مانده دارد که با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده با کسری قطعه مواجه هستند. اما خودروی کوییک به‌عنوان خودروی ملی سایپا که در دوره محسن جهرودی، مدیرعامل پیشین این گروه رونمایی شد نیز این روزها حال و روز خوشی ندارد. پیش از این عنوان شده بود که این محصول ۱۰۰ درصد ایرانی است. بر این اساس سروش در مورد فرجام این خودروی ملی اظهار کرد که این خودرو طراحی داخلی بوده و به‌عنوان پلت‌فرم داخلی شناخته می‌شود و جزو افتخارات صنعت خودروسازی کشور است. مدیرعامل سایپا ادامه داد: در تعاملاتی که برای تامین قطعات خارجی داریم، قطعات و مجموعه‌های با کیفیت و قیمت مطلوب را تهیه و تامین می‌کنیم.

سروش بیان کرد: هیچ شرکت خودروسازی در سطح جهان پیدا نمی‌کنید که ۱۰۰ درصد قطعات و مجموعه‌های خود را در داخل تامین کند و سایپا نیز از این قاعده خارج نیست و برای تامین بخشی از قطعات و مجموعه‌های خود به‌دلیل قیمت و کیفیت مناسب ناگزیر از همکاری با شرکای خارجی است. وی تاکید کرد: خودروی کوییک طراحی همکاران ما در مجموعه سایپا و متعلق به این گروه خودروسازی است، اما ۱۰۰درصد قطعات آن داخلی نیست.