ایالات‌متحده اعلام کرده است که اگر در طول این ۹۰ روز توافقی در مورد اختلافات تجاری حاصل نشود این تعرفه‌ها را دوباره به جریان می‌اندازد. تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا که در ماه مارس سال‌جاری آغاز شد بیش از همه خودروسازان جهانی را با چالش‌های زیادی همراه کرده است. در این بین اگر چه ترامپ با انتشار فهرستی از حدود ۱۳۰۰ کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشکی اعلام کرد که قصد دارد بر این کالاها تعرفه ۲۵درصدی وضع کند؛ اما چین نیز بیکار ننشست و با قرار دادن تعرفه ۲۵درصدی بر کالاهایی همچون خودرو و همچنین طیف وسیعی از محصولات کشاورزی وارداتی از آمریکا این کشور را تهدید کرد. به این ترتیب بعد از شروع این جنگ تجاری، چین اقدام به افزایش تعرفه محصولاتی کرد که در کارخانه‌های مستقر در خاک ایالات‌متحده آمریکا ساخته می‌شوند که به تبع آن، خودروسازی‌های بسیاری اعم از شرکت‌های اروپایی که در این کشمکش‌های تجاری میان این دو کشور نقشی ندارند، نیز متحمل خسارات متعددی شده‌اند.

حالا به‌تازگی شرکت خودروسازی بی‌ام‌و اعلام کرده است در‌صورتی‌که جنگ تجاری میان آمریکا و چین پس از این مهلت ۹۰ روزه و آتش‌بس موقت ادامه پیدا کند، هزینه‌های این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱/ ۱ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

در این زمینه «ایسنا» به نقل از بلومبرگ آورده است که آتش جنگ تجاری میان آمریکا و چین اول از همه دامان شرکت‌های خودروسازی و تکنولوژی در این دو کشور و بسیاری از کشورهای ثالث را خواهد گرفت چرا که آنها مجبورند هزینه‌های اضافی و گزافی را برای واردات محصولات و تعرفه‌های گمرکی در مبادی ورودی کشورهایی نظیر چین بپردازند و این امر موجب می‌شود که قیمت مصرف‌کننده و نهایی محصولات آنها نیز افزایش یابد که در نهایت منجر به کاهش خرید و فروش و از دست رفتن بازار پراهمیت خودرو در این کشور پهناور خواهد شد.

 چین با توجه به جمعیت بالا و تنوع در سلیقه و قدرت خرید مردم، از اهمیت خاص و بسزایی برای همه شرکت‌های تکنولوژی، خودروسازی و... برخوردار است و کاهش میزان خرید و فروش در بازار این کشور تاثیرات منفی قابل ملاحظه‌ای را روی میزان فروش شرکت‌های مختلف می‌گذارد. نیکولاس پیتر، مدیر امور مالی بی‌ام‌و طی سخنرانی خود در برابر سرمایه‌گذاران این شرکت عنوان کرده بود که هدف سودآوری استراتژیک ما بین ۸ تا ۱۰ درصد بدون تغییر باقی می‌ماند. رسیدن به یک هدف سودآور در سال ۲۰۱۹، بستگی به عوامل مختلفی دارد. به این ترتیب تعرفه‌های گمرکی میان ایالات‌متحده آمریکا و چین موجب افزایش چند صد میلیون دلاری در مخارج و هزینه‌های اضافی بی‌ام‌و خواهد شد. وی ادامه داد: انتظار می‌رود نوسانات نرخ ارز و قیمت کالاها هم در سال آینده به پیشرفت منفی خود ادامه داده و تاثیرات منفی گسترده‌ای را روی قیمت و بازار فروش ما بگذارد.

همچنین نیکولاس پیتر چندی پیش در گفت‌وگویی با گزارشگر مجله اختصاصی خودروی Automobilwoche خاطرنشان کرده بود که در صورت تداوم جنگ تجاری میان ایالات‌متحده آمریکا و چین و همچنین قانون افزایش تعرفه واردات محصولات مختلف اعم از خودرو، شرکت خودروسازی بی‌ام‌و آلمان در سال آینده نیز به شدت تحت‌تاثیر این تحولات قرار خواهد گرفت به‌گونه‌ای که درآمدزایی آن نیم میلیارد یورو (۵۷۹ میلیون یورو) کاهش پیدا خواهد کرد.

مکس واربرتون به‌عنوان یکی از تحلیلگران فعال در حوزه بازار خودرو نیز گفته است که خودروسازی‌ها با توجه به اهمیت گسترده و بسزایی که دارند، معمولا نخستین قربانی تغییر و تحولات در قوانین زیست‌محیطی، تعرفه‌های وارداتی، گرمایش زمین، مسائل سیاسی و آلودگی هوا به‌شمار می‌روند. یکی دیگر از دلایل افزایش هزینه‌ها، قوانین سختگیرانه‌ زیست‌محیطی است که آنها را ملزم کرده فناوری‌های بهتر و بیشتری در محصولات خود استفاده کنند تا آلایندگی کمتر و سوخت بهینه‌تری داشته باشند.