قیمت‌ها بازهم تعیین تکلیف نشد

توقف غیر‌استانداردها از دی ۹۸

اول دی‌ماه ۹۷ زمانی بود که پیش‌تر ازسوی سازمان استاندارد برای آغاز بازرسی‌های خطوط تولید شرکت‌های خودروساز در ارتباط با اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه اعلام شده بود. در همین زمینه نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه ارزیابی خودروهای غیراستاندارد یک سال به طول خواهد انجامید عنوان کرد برای توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای ۸۵‌گانه باید تا ابتدای دی ماه ۹۸ منتظر ماند؛ در حالی این سخنان مطرح می‌شود که در دوره اولیه تحریم‌ها شاهد بودیم مسائل مرتبط با استاندارد و کیفیت جزو اولین بخش‌هایی است که از تحریم‌ها ضربه خورده است.  

دیگر خبر هفته جاری اما مربوط به رضا رحمانی وزیر صمت بود که بار دیگر اعلام کرد قیمت خودرو، در هفته آینده اعلام می‌شود. به گفته مسوول ارشد وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار مشغول بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ است. همچنین رحمانی خبر تشکیل کمیته خودرو برای نظارت بر فروش اموال مازاد خودروسازان داد تا از این طریق سرمایه مورد نیاز این شرکت‌ها تامین شود.  به این ترتیب در حالی قیمت محصولات پرتیراژ ازسوی ستاد تنظیم بازار هنوز اعلان نشده که شاهد بودیم شرکت ایران‌خودرو قیمت جدید برای چهار محصول دیگر خود را که در بازه بیش از ۴۵میلیون تومان قرار داشتند اعلام کرد تا جمع قیمت‌های جدید برای محصولات این خودروساز به ۸ محصول برسد. این در حالی است که شرکت سایپا، تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است. ایران‌خودرو تاکنون قیمت‌های جدید برای پژو پارس اتوماتیک، وانت آریسان، تندر پیکاپ، پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی، ‌هایما S۷، دنا پلاس، دانگ فنگ S۳۰ و H۳۰  را اعلام کرده است.

وقتی «کونلون بانک» ناز می‌کند

این بانک چینی که به گفته فعالان اقتصادی در دوره اول تحریم‌ها، راه ارتباط مالی میان اقتصاد ایران و شرکت‌های چینی بود و در آن زمان توانست بار خود را ببندد، در دور جدید تحریم‌ها اعلام کرده است که تنها می‌تواند نقل و انتقال‌های مرتبط با غذا و دارو را که از شمول تحریم خارج است، انجام دهد. این در شرایطی است که فعالان زنجیره خودروسازی در دوره گذشته تحریم‌ها نقل و انتقال‌های مالی با شرکای چینی را از این کانال انجام می‌دادند. هر چند برخی معتقدند این اقدام ظاهری است و این بانک به‌دنبال افزایش کارمزدهای دریافتی از شرکت‌های ایرانی است، اما این احتمال وجود دارد که این بانک محدودیت‌هایی را برای زنجیره خودروسازی کشور به‌وجود بیاورد. معضل تحویل خودرو ازسوی شرکت‌های خودروساز داخلی و شرکت‌های نمایندگی خارجی این روزها بیش از پیش در میان اخبار دیده می‌شود. به گفته یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تعداد شکایت‌های خودرویی مردم در سراسر کشور سال گذشته 2 هزار و 67مورد بود اما در 9 ماهی که از سال گذشته با رشد سه برابری تا این زمان همراه بوده و به ۶ هزار و ۳۶۶ مورد رسیده است. وی دلیل این مساله را ممنوع بودن واردات، عدم ایفای تعهدات کامل واردکنندگان و افت تولید خودروهای داخلی عنوان می‌کند.