آن طور که فرهاد به‌نیا در نشستی خبری عنوان کرد، مدیرعامل ایران خودرو با تعدیل قیمت قطعات به میزان ۷۰درصد موافقت کرده است. بنابراین قطعه‌سازان می‌توانند با ارائه مدارک موردنظر، قیمت محصولاتشان را در قراردادهای خود به‌روز کنند. وی در پاسخ به این پرسش که موضع سایپا در قبال تعدیل قیمت قطعات چیست، تاکید کرد: با توجه به تغییرات مدیریتی در سایپا، مذاکره با مسوولان این شرکت برای تعدیل قیمت قطعات ادامه دارد؛ اما هنوز چیزی نهایی نشده است. کلید خوردن تعدیل قیمت قطعات پس از آن صورت گرفت که دولت سیاست سرکوب قیمت را در خودروسازی کنار گذاشت و مجوز فروش خودروها در حاشیه بازار را صادر کرد. با توجه به رویکرد جدید، خودروسازان مجازند محصولات خود را تا پنج درصد زیر حاشیه بازار قیمت‌گذاری و عرضه کنند. طبق این سیاست، امکان تعدیل قیمت قطعات نیز فراهم شده و این در حالی است که پیش از آن، شرکت‌های خودروساز به‌دلیل اعمال سیاست تثبیت قیمت ازسوی دولت، قیمت قطعات را مطابق با نظر قطعه‌سازان افزایش نمی‌دادند.

اما سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در بخش دیگری از نشست دیروز، از برنامه دولت برای پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو خبر داد. به‌نیا در این زمینه گفت: این رقم شامل ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به‌علاوه ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی می‌شود که امیدواریم بانک مرکزی شرایط لازم را برای پرداخت آن فراهم کند. وی با بیان اینکه قرار است در ابتدا به هر کدام از دو خودروساز بزرگ کشور ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی داده شود، افزود: طبق وعده مدیرعامل ایران خودرو، بین ۸۵ تا ۹۰ درصد از ۲ هزار میلیارد اختصاصی به این شرکت، صرف پرداخت مطالبات قطعه‌سازان خواهد شد.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ایران اما در ادامه به دلایل افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: گرانی مواد اولیه و ارز و همچنین مخالفت شورای رقابت با افزایش منطقی قیمت‌ها سبب شد بازار با قیمت‌هایی نجومی مواجه شود و در نتیجه، سود سرشاری به جیب دلال‌ها رفت. به‌نیا در بخشی دیگر از نشست خود به سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان در پروژه‌های پسابرجامی صنعت خودرو پرداخت و گفت: از همان ابتدای مطرح شدن بحث قرارداد با رنو و پژو، انجمن قطعه‌سازان خواستار اخذ تضامین لازم از این دو شرکت شد، با این حال آنها در نهایت ایران را رها کردند و رفتند.  وی تاکید کرد: بسیاری از قطعه‌سازان قدیمی به واسطه اعتماد به مسوولان وقت وزارت صنعت، مبالغ هنگفتی خرج خرید تجهیزات ساخت خودروی مشترک با رنو و پژو کردند؛ اما تجهیزات آنها هم‌اکنون خاک می‌خورد. به‌نیا تاکید کرد: مطابق با هزینه‌های پرداخت‌شده، باید از خودروسازان فرانسوی غرامت دریافت شود. سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در پایان خبر از رونمایی پژو ۳۰۱ داخلی‌سازی شده ایران خودرو در هفته‌های پایانی سال داد.