خودروسازان خصوصی روی دنده افت

طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تا پایان بهمن‌ماه امسال، در مجموع ۸۹ هزار و ۶۶۸ دستگاه محصول سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور به تولید رسیده است. این رقم نشان می‌دهد تولید خصوصی‌ها در ۱۱ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته است.

با توجه به تیراژ اعلامی و با در نظر گرفتن آمار کل تولید خودروهای سواری در ۱۱ ماه امسال، سهم خصوصی‌سازان از کل تیراژ به حدود ۱۱ درصد رسیده که نشان از کاهش آن در مقایسه با ماه‌های گذشته دارد. با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران، نه تنها خودروسازان بزرگ وابسته به دولت؛ بلکه خصوصی‌ها نیز با مشکل تامین قطعات و از دست دادن شرکای خارجی مواجه شدند. این مشکلات نه‌تنها آمار کل تولید خودرو را در کشور پایین آورد، بلکه سهم خصوصی‌ها را نیز در بازار کاهشی کرد. خودروسازان خصوصی زمانی بیش از ۱۷ درصد سهم بازار خودرو کشور را در بخش محصولات سواری، در اختیار داشتند، حالا اما این سهم به ۱۱ درصد نزول کرده است.

در بین خودروسازان بخش‌خصوصی اما بیشترین تیراژ طی ۱۱ماه امسال باز هم به «مدیران خودرو» تعلق یافته است، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند. بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این شرکت ۳۷ هزار و ۲۸۱ دستگاه انواع محصولات سواری را در ۱۱ ماه امسال به تولید رسانده و این رقم نشان می‌دهد مدیران خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، بیش از ۴۳درصد کاهش تیراژ داشته است.

این شرکت همچنین در بهمن امسال تنها ۳۷ دستگاه تولید داشته و این در حالی است که در ماه قبل از آن، تولید در مدیران خودرو متوقف شده بود. در بین محصولات مدیران خودرو، بیشترین تیراژ طبق معمول  نصیب ام‌وی‌ام X۲۲  شده و کمترین تیراژ را نیز مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است.

پس از این شرکت، کرمان موتور دارای بیشترین تیراژ در بین خودروسازان متعلق به بخش خصوصی است. بنابر آمار اعلامی، کرمان موتوری‌ها تا پایان بهمن‌‌ماه امسال ۳۵ هزار و ۶۴۷ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌اند تا در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، حدود ۱۰ درصد کاهش تیراژ را تجربه کنند. در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور طی ۱۱ ماه امسال، هنوز هم هیوندایی دیده می‌شود و این شرکت در ۱۱ ماه امسال ۵۴۰ دستگاه مدل النترا را مونتاژ کرده است. البته در بهمن امسال کرمان موتور نتوانسته این محصول را مونتاژ کند و این احتمال وجود دارد که ذخایر قطعه‌ای آن به اتمام رسیده باشد.

 دیگر محصولات مونتاژی کرمان موتور در ۱۱ ماه امسال را مدل‌های چینی (جک و لیفان) شامل می‌شوند که بیشتر آنها با کاهش تولید مواجه شده‌اند. البته ظاهرا تولید لیفان طی چند ماه گذشته در این شرکت متوقف شده و در حال حاضر کرمانی‌ها فقط میزبان مدل‌های جک هستند. بیشترین رقم تولید در کرمان موتور به جک S۵ تعلق دارد و کمترین تیراژ نیز نصیب مدل J۴ شده است. طبق آمار منتشره، کرمان موتور در بهمن امسال دارای بیشترین تیراژ در بین خودروسازان خصوصی بوده و توانسته یک هزار و ۸۷۵ دستگاه انواع سواری را به تولید برساند.    دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی ۱۱ ماه امسال ۹ هزار دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، گروه بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳/ ۳ درصد کاهش  تیراژ را به خود می‌بیند.

این شرکت، مزدا۳، بسترن و‌هاوال را مونتاژ می‌کند، که اولی با افت تولید مواجه شده و دومی رشد کرده است. تولید‌هاوال نیز در این شرکت فعلا ادامه دارد، هرچند ظاهرا خودروساز چینی نمی‌خواهد به مونتاژ محصولاتش در ایران ادامه دهد. آمار یازدهمین ماه امسال نشان می‌دهد بهمنی‌ها تیراژی ۶۵۲ دستگاهی را در کارنامه تولیدشان به ثبت رسانده‌اند.

سری هم به دیگر خودروسازان بخش خصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افت‌و‌خیزی در تولید طی ۱۱ ماه امسال داشته‌اند. در این بین، «صنعت خودرو آذربایجان» که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول است، در بازه زمانی تحت بررسی، ۳ هزار و ۵۷۰دستگاه ام‌ جی (MG) را مونتاژ کرده است. این آمار نشان می‌دهد خودروساز موردنظر توانسته تولید خود را نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته حدودا ۵/ ۷ برابر افزایش دهد. مدل ام جی ۳۶۰ بیشترین تیراژ را در بین محصولات «صنعت خودروی آذربایجان» طی ۱۱ ماه امسال داشته است. همچنین آمار منتشره نشان می‌دهد صنعت خودرو آذربایجان طی بهمن‌ماه سال‌جاری فقط ۴۱ دستگاه تولید داشته است.

اما از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر می‌رسد این شرکت در ۱۱ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افت بیش از ۴۶ درصدی مواجه شده است. کارمانیا که محصولات BYD چین را در دو مدل S۶ و F۳ مونتاژ می‌کند، تنها ۹۳۲ دستگاه از این خودروها را تا پایان بهمن‌‌ماه امسال به تولید رسانده است. تولید این شرکت در ماه بهمن تنها ۵۳ دستگاه گزارش شده است.

بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام «خودروسازان بم» در ۱۱ ماه امسال تیراژی یک هزار و ۷۳۷ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود ۶۳ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند.

این شرکت البته در بهمن امسال هیچ تولیدی نداشته و مشخص نیست سرنوشت آن طی سال آینده چه خواهد شد. بم خودرویی‌ها از محصولی چینی به نام جیلی میزبانی و مدل GC۶ این خودرو را مونتاژ می‌کنند.

از بم که بگذریم، دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو نیز توانسته در ۱۱ ماه امسال تیراژی یک هزار و ۴۹۹ دستگاهی را از خود به جا بگذارد. این شرکت محصولی به نام کوپا مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد. ریگان خودرو در بهمن امسال هیچ تولیدی نداشته، بنابراین باید منتظر ماند و دید طی سال آینده وضع تولید و مشارکت آن با خودروسازان خارجی چگونه خواهد بود.