بهزاد اعتمادی افزود: صنعت خودروی کشور در سالی که گذشت لطمات زیادی متحمل شد که از آن جمله زیان بیش از چند هزار میلیارد تومانی هر یک از ۲ خودروساز بزرگ به‌دلیل نوسان‌های بازار و تحریم‌های ظالمانه بود. وی یادآور شد: استراتژی صنعت خودرو پیش از تحریم‌ها دستیابی به رکورد تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۰ بود که از این تعداد ۶۵۰ هزار دستگاه را خودروهای جدید تشکیل می‌دادند. اعتمادی ادامه داد: مقرر بود ایران‌خودرو به تولید ۲۰۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ بپردازد و سایپا نیز ۱۵۰ هزار دستگاه سیتروئن C۳ و C۴ تولید کند و همچنین حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر نیز با مشارکت رنو و ایدرو به‌عنوان قطب سوم خودروسازی تولید شود.

قائم‌مقام ایدرو گفت: درحالی‌که مطابق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر بود خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید کنار گذاشته و محصولات جدید جایگزین شود، فعلا ناچار هستیم تولیدات قبلی را ادامه دهیم تا صنعت خودرو دچار مشکل نشود. وی اضافه کرد: در این راستا برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت طراحی شده که به طور همزمان اجرایی خواهند شد. به گفته اعتمادی، در گام نخست که از نیمه اسفند ۹۷ اجرایی شده به‌دنبال کاهش ارزبری خودروهای پرتیراژ کنونی هستیم.اعتمادی تاکید کرد: البته در دنیا هیچ خودروسازی همه قطعات موردنیاز را خودش تولید نمی‌کند، زیرا تولید برخی قطعات، اقتصادی نیست، اما به هر حال باید وابستگی را کاهش داد. این مقام مسوول گفت: برای تداوم تولید باید به واردات برخی قطعات موردنیاز بپردازیم که این موضوع مشکلاتی برای وزارت صنعت در تامین ارز خواهد داشت، به همین دلیل تعمیق ساخت داخل قطعات با مقیاس اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و این وظیفه به ایدرو محول شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: برای سایر قطعاتی که ارزبری دارند، در صورت لزوم، آنها را در مقیاس غیراقتصادی و حتی تا ۲ برابر قیمت تولید خواهیم کرد تا وابسته به واردات نباشیم. اعتمادی ادامه داد: برنامه دیگر، مثبت کردن تراز ارزی صنعت خودرو است که این هدف با صرفه‌جویی، حذف ضایعات و افزایش بهره‌وری اتفاق خواهد افتاد و مبالغ پس‌انداز شده صرف برنامه‌های کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و حتی فیس‌لیفت خودروها خواهد شد تا دست‌کم در بازارهای منطقه‌ای قابلیت صادرات داشته باشند.قائم‌مقام ایدرو تاکید کرد: اساسی‌ترین اقدام ما گسترش مراکز تحقیق و توسعه است و باید صنعت خودرو را با حضور افراد باتجربه و حتی نیروهای بازنشسته کمپانی‌های بزرگ خارجی و استفاده از تجربیات آنان، تجهیز کنیم. اعتمادی گفت: تحول جدید در خودروسازی جهان، تولید محصولات برقی است و شاید بتوان با حضور پر رنگ در این عرصه، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.