سونامی در بازار خودرو

اما در کنار تقاضای بالای خودرو در بازار که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به تورم انتظاری بازمی‌گردد و همچنین عرضه قطره چکانی ازسوی خودروسازان، دلالان و واسطه‌گران خودرو با برنامه‌ریزی نهایت استفاده را از بازار مذکور می‌برند؛ به‌طوری‌که برخی گزارش‌ها از نقش فعالانه دلالی  در سایت‌های آگهی رایگان حکایت دارد. در این برنامه سازماندهی شده دلالان با استفاده از فضای مجازی قیمت‌های بالایی برای خودروها تعیین و به نوعی این قیمت‌ها را به بازار تحمیل می‌کنند. در این بین اما برخی شنیده‌ها نیز از نقش خودروسازان در آشفتگی بازار حکایت دارد. آنچه مشخص است خودروسازان که قرار بود از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته محصولات خود را با حاشیه بازار قیمت‌گذاری کنند به دیوار مصوبات دستوری وزارت صنعت برخوردند و این مساله منجر به تداوم قیمت‌گذاری دستوری شد. حال گفته می‌شود که خودروسازان از هر مسیری می‌خواهند مسوولان صنعتی کشور را مجاب به اجرای آزاد‌سازی قیمت کنند و همین مساله آشفتگی بازار را به همراه داشته است. در هر صورت آنچه این روزها سونامی بازار خودرو خوانده می‌شود تنها با در نظر گرفتن واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور قابل‌حل است و به‌طور حتم آزاد سازی می‌تواند از التهابات بازار بکاهد.

افزایش شدید قیمت داخلی‌ها

حال به سراغ قیمت محصولات داخلی در بازار طی هفته جاری می‌رویم،  قیمت‌هایی که روزانه و ساعتی تغییر می‌کند. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز قیمت ۴۸ میلیون تومانی را به ثبت رسانده که نشان‌دهنده رشد یک میلیون تومانی به نسبت هفته گذشته است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو با قیمت ۵۶ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت هفته گذشته رشد ۲ میلیون تومانی داشته است. ساینا نیز در هفته جاری به قیمت ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این خودرو  در مسیر تیبا صندوق‌دار حرکت کرده و رشد ۲ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است. این خودرو هفته گذشته با قیمت ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری بود.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۱۷۲ میلیون تومان در بازار موجود است. این نشان دهنده رشد ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی این خودرو طی یک هفته گذشته است. همین خودرو با گیربکس معمولی در حال حاضر با قیمت ۱۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۹۵ میلیون و ۱۱۲ میلیون تومان عرضه شدند. به این ترتیب هر دو خودرو افزایش قیمت را به نسبت هفته گذشته تجربه کرده است به‌طوری‌که پژو تیپ ۲  رشد ۱۰ میلیونی و پژو تیپ ۵ نیز با رشد ۸ میلیون تومانی روبه‌رو بودند. این در حالی است که ۲۰۶ تیپ ۲ در آخرین فروش فوری شرکت ایران خودرو ۶۷ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد. همچنین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۱۱۴ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود،  این خودرو هفته گذشته با قیمت ۱۰۷ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار داشت.

پژو ۴۰۵، مدل SLX هم با قیمت ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، در بازار موجود است.  این خودرو در هفته گذشته ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه کردند. این خودرو نیز جز خودروهایی بود که در سبد فروش فوری ایران خودرو، با قیمت ۶۷ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۴۰۰ تومان قرار داشت. حال سراغ دو خودرو از محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ‌وی اتومات در حال حاضر با قیمت ۱۹۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. به این ترتیب این خودرو در یک هفته رشد ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است. تندر E۲ نیز در حال حاضر  با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو در هفته گذشته با قیمت ۱۲۰ میلیون در بازار موجود بود.

سمند EF ۷طی هفته‌ای که گذشت، قیمت ۹۳ میلیون تومان را در بازار تجربه کرد. این خودرو به نسبت هفته گذشته رشد ۷ میلیون تومانی داشته است. همچنین پژو پارس با قیمت ۱۰۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار داده می‌شود. این خودرو در هفته‌ای که گذشت با قیمت ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شد. این خودرو نیز در سبد فروش فوری ایران خودرو با قیمت ۷۸ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان حضور داشت. اما در شرایطی که دنا معمولی در بازار نایاب است، دنا‌پلاس با قیمت ۱۴۴ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد. خودروی چینی دانگ‌فنگ H۳۰ که توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود، در حال حاضر با قیمت ۱۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. پژو ۲۰۰۸، دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو نیز روند افزایشی داشته ‌است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است.

رشد لجام گسیخته وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم.  این بازار نیز در هفته‌ای که گذشت روزهای پر نوسانی را تجربه کرد تمامی خودروها به نسبت هفته گذشته رشد قیمتی سرسام‌آوری داشتند. این در شرایطی است که هنوز تکلیف خودروهای مانده در گمرک مشخص نشده و طی هفته‌ای که گذشت مهلت ترخیص که از سوی دولت تعیین شده بود به پایان رسید و هنوز دولت واکنشی در ارتباط با تمدید این مجوز نداشته است. با این شرایط سوناتا هیبرید، ۶۸۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. سانتافه با قیمت ۹۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش ‌شد. توسان هم با قیمت ۷۸۰ میلیون تومان در بازار موجود است.

النترا در حال حاضر ۵۱۰ میلیون تومان ازسوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. در خانواده کیا هم سورنتو رشد قیمتی داشته است؛ به‌طوری‌که این خودرو در حال حاضر با قیمت یک میلیارد تومان در دسترس خریداران قرار دارد. اسپورتیج و سراتو  نیز به ترتیب با قیمت‌های ۸۱۰ میلیون و ۴۹۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند. اپتیما هم‌ ۷۸۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. فروشندگان برای تویوتا RAV۴ مدل ۲۰۱۸، در حال حاضر ۹۵۰ میلیون تومان قیمت تعیین کرده‌اند. لکسوس NX نیز با قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. میتسوبیشی ASX هم طی هفته‌ای که گذشت با قیمت ۶۸۰ میلیون تومان در بازار حضور داشت. تالیسمان هم در حال حاضر با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. نیسان جوک نیز در دومین هفته از اردیبهشت ۹۸ رشد قیمتی را تجربه کرد و با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. همچنین خریداران می‌توانند کمری هیبرید را هم با پرداخت ۷۸۰ میلیون تومان در اختیار بگیرند.