حرکت سینوسی قیمت در بازار

البته فعالان بازار ماه رمضان را هم بی‌تاثیر در این وضعیت نمی‌دانند، با این حال نوسانات بازار و همچنین غبارآلود بودن آینده  را موثرتر می‌دانند. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که زمزمه بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو، اتفاقی است که از هفته قبل سبب شده دامنه نوسان قیمت شدیدتر شود. یکشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس با بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس، خواستار ورود شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو شدند.فعالان بازار معتقدند انتشار این خبر بیش از پیش بازار را بلاتکلیف کرده است. در این شرایط خریداران به امید اینکه بازگشت شورای رقابت قیمت‌ها را از مبدا کاهش دهد، خرید خود را به تاخیر انداخته‌اند، این مساله تا حدی شیب قیمت‌ها را نزولی کرده است. در مقابل فروشندگان نیز همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده و با این تحلیل که قیمت خودرو باز هم روند صعودی خواهد گرفت، خودروهای خود را به بازار عرضه نمی‌کنند.

فعالان بازار می‌گویند بازگشت شورای رقابت تنها زمانی می‌تواند موثر باشد که روند عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز به روال سابق بازگردد، در غیر این صورت بازگشت شورای رقابت دردی از بازار دعوا نخواهد کرد. فعالان بازار همچنین به کاهش تنوع محصولات به‌عنوان یکی دیگر از چالش‌ها اشاره می‌کنند و تاکید دارند چنانچه شورای رقابت همین لحظه نیز اقدام به نظارت و قیمت‌گذاری خودرو کند، به‌دلیل اینکه بخشی از محصولات مونتاژی دیگر در کارخانه تولید نمی‌شوند، اما همچنان در بازار حضور دارند قادر به قیمت‌گذاری این دسته از محصولات نخواهد بود.

سرگیجه قیمت در بازار داخلی‌ها

همان‌طور که گفته شد قیمت‌ها در بازار با نوسان شدیدی همراه بوده است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۵۶ میلیون تومان در بازار موجود است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز قیمت ۴۹ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است که نشان‌ می‌دهد این خودرو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو با قیمت ۵۶ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته گذشته رشد ۲ میلیون تومانی داشته است. ساینا نیز در هفته جاری به قیمت ۶۶ میلیون تومان رسید. این خودرو نیز مانند تیبا صندوق‌دار رشد قیمتی را تجربه کرد. قیمت این خودرو به نسبت هفته گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۲۱۰ میلیون تومان در بازار موجود است. این نشان‌دهنده رشد ۳۰ میلیون تومانی این خودرو طی یک هفته گذشته است. همین خودرو با گیربکس معمولی در حال حاضر با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۱۰۲ میلیون و ۱۱۱ میلیون تومان عرضه شدند. به این ترتیب در حالی که ۲۰۶ تیپ ۲، رشد ۴ میلیون تومانی را تجربه کرده است، قیمت تیپ ۵ این خودرو با افت ۱۱ میلیونی روبه‌رو بوده است. همچنین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۱۱۴ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این خودرو هفته گذشته با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار داشت؛ بنابراین ۲۰۶ صندوقدار در هفته جاری رشد ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

پژو ۴۰۵، مدل SLX هم با قیمت ۸۹ میلیون تومان، در بازار موجود است. حال سراغ دو خودرو از محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ‌وی اتومات در حال حاضر با قیمت ۲۲۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. به این ترتیب این خودرو در یک هفته رشد ۷ میلیون تومانی را تجربه کرده است. تندر E۲ نیز در حال حاضر با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو در هفته گذشته با قیمت ۱۳۵ میلیون در بازار موجود بود.

سمند EF۷ طی هفته‌ای که گذشت، قیمت ۹۲ میلیون تومان را در بازار تجربه کرد. این خودرو به نسبت هفته گذشته رشد یک میلیون تومانی داشته است. همچنین پژو پارس با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار داده می‌شود. این خودرو در هفته‌ای که گذشت با قیمت ۱۰۳ میلیون تومان در بازار عرضه شد. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۸۷ میلیون تومان قیمت خورد؛ بنابراین رانا در هفته جاری به نسبت هفته گذشته کاهش یک میلیون تومانی را تجربه کرده است. پژو ۲۰۰۸، دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو نیز روند کاهشی داشته ‌است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. این خودرو طی هفته‌ای که گذشت با قیت ۳۴۵ میلیون تمام در بازار موجود بود؛ بنابراین پژو ۲۰۰۸ به نسبت هفته گذشته افت ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

روزهای پرنوسان وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. این بازار نیز در هفته‌ای که گذشت، روند پرنوسانی داشت، این در شرایطی است که طبق شنیده‌ها روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک آغاز شده است با این شرایط سوناتا هیبرید، ۷۹۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. سانتافه با قیمت ۹۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش ‌شد. توسان هم با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا در حال حاضر ۵۴۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. در خانواده کیا هم سورنتو رشد قیمتی داشته است؛ به‌طوری‌که این خودرو با قیمت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. اسپورتیج و سراتو نیز به ترتیب با قیمت‌های ۸۴۰ میلیون و ۵۷۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند. اپتیما هم‌ ۸۷۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. فروشندگان برای تویوتا RAV۴ مدل ۲۰۱۸، در حال حاضر ۹۸۰ میلیون تومان قیمت تعیین کرده‌اند. لکسوس NX نیز با قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. میتسوبیشی ASX هم طی هفته‌ای که گذشت با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان در بازار حضور داشت. تالیسمان هم در حال حاضر با قیمت ۸۸۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. نیسان جوک نیز در اولین هفته از خرداد۹۸ ثبات قیمتی را به نسبت هفته گذشته تجربه کرد و با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. همچنین خریداران می‌توانند کمری هیبرید را هم با پرداخت ۸۵۰ میلیون تومان در اختیار بگیرند.