سلطه فولکس واگن بر خودروسازی جهان

بر اساس آمارهای منتشر شده گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان در سال ۲۰۱۸ با فروش ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه از انواع محصولات، رتبه اول پر فروش‌ترین خودروساز جهان را به خود اختصاص داد. حال آنکه این شرکت آلمانی طی سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود. بنابراین شاهد هستیم که غول خودروسازی آلمان در سال ۲۰۱۸، توانسته رشد فروش را به نام خود ثبت کند. این شرکت آلمانی در سال گذشته میلادی به نسبت سال پیش از آن رشد ۸/ ۴‌درصدی داشته است.

تویوتا نیز که همواره با فولکس واگن برای تصاحب رتبه اول پرفروش ترین خودروساز جهان رقابت تنگاتنگی داشته است، در سال گذشته میلادی تعداد ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه عنوان خودرو به فروش رسانده است.

این خودروساز ژاپنی در سال ۲۰۱۷ اما ۱۰‌میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه خودرو به متقاضیان تحویل داده است. بنابراین رشد ۹/ ۴‌درصدی را در فروش داشته است. این برند ژاپنی با اینکه ۱/ ۰‌درصد رشد فروش بیشتری از فولکس واگن را در سال گذشته میلادی به نسبت سال پیش ازآن داشته با این حال نتوانسته به پای رقیب آلمانی خود برسد.

سومین شرکت خودروساز برتر جهان به لحاظ فروش، شرکت رنو_ نیسان است. این گروه خودروساز فرانسوی_ ژاپنی با توجه به رسوایی‌هایی که در ارتباط با دستگیری کارلوس گوسن در سال گذشته میلادی داشت، توانست جایگاه خود را به‌عنوان سومین خودروساز پرفروش جهان در سال گذشته حفظ کند. البته این گروه خودروساز به‌رغم حفظ جایگاه سوم، افت فروش را در سال گذشته میلادی به نسبت سال ۲۰۱۷ تجربه کرده است. گروه رنو-نیسان در سال ۲۰۱۸، توانسته است، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو به‌فروش برساند. این در حالی است که این گروه خودروساز در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو فروخته است و به دلیل فروش چند ده هزار دستگاه خودرو کمتر از تویوتا، رتبه دوم جدول پرفروش‌ترین خودروسازان جهان را به این خودروساز ژاپنی واگذار کرده بود. این خودروساز فرانسوی_ ژاپنی در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال پیش از آن افت فروش ۴/ ۷‌درصدی را به نام خود ثبت کرده است.

در رتبه‌های چهارم تا ششم جدول پرفروش‌ها در سال گذشته میلادی حضور دو خودروساز بزرگ ایالات متحده آمریکا، یعنی جنرال موتورز و فورد حائز اهمیت است. جنرال موتورز از ایالات متحده آمریکا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. گروه خودروسازی هیوندای_ کیا و دیگر خودروساز آمریکایی یعنی فورد، در رتبه‌های پنجم و ششم قرار دارند. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال ۲۰۱۷ توانسته رتبه خود را یک پله بهبود ببخشد و با کنار زدن گروه خودروسازی هیوندای_کیا جای این گروه خودروساز کره‌ای را در جدول پرفروش‌ها بگیرد. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۷، در مجموع با فروش ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو رتبه پنجم جدول پرفروش‌ها را به خود اختصاص داده بود. این خودروساز آمریکایی در سال گذشته میلادی با رشد ۲۲‌درصدی توانسته مجموع فروش محصولات خود را به ۸ میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه برساند.

در حالی که جنرال موتورز رشد ۲۲‌درصدی را در فروش تجربه کرده است، گروه خودروسازی هیوندای_ کیا ۳/ ۱‌درصد رشد فروش را در سال گذشته میلادی به نسبت سال ۲۰۱۷ داشته است و همین میزان رشد اندک فروش سبب شده تا پشت سر جنرال موتورز در رتبه پنجم قرار بگیرد.

فورد نیز همان طور که اشاره شد جایگاه ششم جدول پرفروش‌ها را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است. این خودروساز آمریکایی در حالی این جایگاه را تصاحب کرده است که در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال پیش از آن افت فروش را تجربه کرده است. فورد در سال گذشته میلادی در مجموع ۶ میلیون از انواع محصولات خود را روانه بازارهای جهانی کرده است. این در حالی است که این شرکت خودروساز به نسبت سال ۲۰۱۷ افت ۲/ ۳‌درصدی داشته است. فورد در سال ۲۰۱۷، در مجموع ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فروخته است. هوندا، گروه فیات_کرایسلر و گروه پژو_ سیتروئن رتبه‌های هفتم تا نهم را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت هوندا با فروش ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه از انواع محصولات خود در سال گذشته میلادی رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. این شرکت به نسبت سال ۲۰۱۷، افت ناچیزی را تجربه کرده است.  فیات_کرایسلر نیز در مسیر هوندا حرکت کرده است و افت ناچیزی را در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال ۲۰۱۷ تجربه کرده است. با این حال این شرکت توانسته رتبه خود را در جدول خودروسازان پرفروش حفظ کند.

پژو_ سیتروئن، دیگر خودروساز فرانسوی نیز در شرایطی رتبه نهم را برای سال ۲۰۱۸ حفظ کرده است که توانسته فروش خود را به نسبت سال ۲۰۱۷، بهبود ببخشد. شرکت اول خودروسازی فرانسه توانسته فروش محصولات خود را در سال گذشته میلادی به نسبت سال پیش از آن ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش دهد. این میزان تولید گویای رشد ۸/ ۷‌درصدی است.

با توجه به آمارهای ارائه شده، فروش خودرو در شرکت‌های خودروساز به دلایل گوناگون از جمله رشد ناچیز تقاضا در بازارهای جهانی، به خصوص  افت تقاضا در بازار چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا در ارتباط با تولید خودروهای فسیلی و همچنین چالش‌هایی از جمله جنگ تجاری آمریکا و چین و برگزیت کاهش یافته است. با این حال شرکت‌های خودروساز به دنبال راهکارهایی برای فائق آمدن بر مشکلات خود و بهبود روندهای تولید هستند. یکی از این اقدامات ادغام شدن با یکدیگر است. اخیرا اخباری در ارتباط با ادغام دو شرکت رنو و فیات-کرایسلر منتشر شده است. انجام این دست اقدامات به کاهش هزینه‌های تولید و همچین افزایش سود و بهبود روندهای تولید کمک شایانی خواهد کرد.