ادامه حرکت تولید در مسیر نزول

اوایل هفته با انتشار آمار تولید خودروسازان که به بورس ارائه کرده بودند، مشخص شد تیراژ خودروهای سواری در دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا نصف شده است. طبق آنچه در آمار ارائه شده بود، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در دو ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۱۹۴ هزار دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده‌اند. با توجه به این آمار، تیراژ محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور در دو ماه نخست امسال و نسبت به مجموع تولید فروردین و اردیبهشت سال گذشته حدود ۴۸ درصد افت را نشان می‌دهد. این در حالی است که تیراژ ماهانه خودروسازان طی دومین ماه امسال و در مقایسه با فروردین روندی صعودی داشت. بررسی آمار ماهانه خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها در اردیبهشت و نسبت به فروردین رشدی ۵/  ۹۳ درصدی را تجربه کرده است.

ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا در مجموع طی اردیبهشت امسال ۶۵ هزار و ۸۹۸ دستگاه محصول سواری به تولید رسانده‌اند؛ حال آنکه در فروردین تیراژی حدودا ۳۶ هزار دستگاهی داشته‌اند. دلیل این رشد، پایین بودن عدد پایه تولید در فروردین به واسطه تعطیلات طولانی نوروز امسال عنوان شده است.آمارهای منتشره اما حاکی از آن است که ایران‌خودرو با تولید ۴۱ هزار و ۸۸۵ دستگاه انواع خودروی سواری در دو ماه ابتدایی امسال، کاهشی حدودا ۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۴۳ هزار و ۹۴۷ دستگاه محصول سواری تا پایان اردیبهشت به تولید رسانده نشان داد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی بیش از ۲۹ درصد داشته است. از پارس خودرو هم خبر رسید این شرکت تنها ۱۵ هزار و ۵۱۹ دستگاه در فروردین و اردیبهشت امسال تولید داشته که این آمار در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته، افت ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد. اما بخشی از گزارش تولید ارائه شده به بورس نشان می‌دهد تیراژ محصولات چینی خودروسازان نیز طی دو ماه ابتدایی سال‌جاری و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده است. بر این اساس، ۴ هزار و ۷۰۹ دستگاه انواع محصولات چینی در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور مونتاژ شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تیراژی ۱۹ هزار و ۳۰۴ دستگاهی به نام چینی‌های ایران‌خودرو و سایپا ثبت شده بود. بنابراین تولید محصولات چینی با افت حدودا ۷۶ درصدی روبه‌رو شده که نشان از تحلیل رفتن قوای چینی‌ها در خودروسازی ایران طی یک سال گذشته است.

راز «حاشیه بازار» فاش شد

این هفته اما رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بالاخره راز قیمت‌گذاری خودروها را افشا و مشخص کرد بازاری که قیمت‌ها در حاشیه آن تعیین شده‌اند، کدام بازار بوده است. آن طور که عباس تابش عنوان کرد، قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن۹۷ تعیین و از طریق شرکت‌ها اعلام شده است و تعیین قیمت به‌صورت روزانه انجام نمی‌شود. وی این را هم گفت که ملاک قیمت خودرو در قراردادها، قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود و قیمت در زمان ثبت نام تاثیری در اخذ مابه‌التفاوت و صدور دعوت‌نامه نخواهد داشت.

اظهارات تابش بالاخره به این پرسش که خودروها در حاشیه کدام بازار قیمت‌گذاری می‌شوند، پاسخ داد. تا پیش از این، افکار عمومی این پرسش را مطرح می‌کرد که اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین می‌شود، پس چرا فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها تا این حد زیاد است. گفته رئیس سازمان حمایت اما مشخص کرد که دلیل این اتفاق، تعیین قیمت‌ها بر اساس حاشیه بازار بهمن سال گذشته و آن هم فقط برای یک بار بوده است. بنابراین نوسان شدید قیمت در این چهار ماه و اندی، در فرمول قیمت‌گذاری جایی نداشته است.

پژو ۳۰۱ ایرانی در راه است

رونمایی قریب‌الوقوع پژو ۳۰۱ داخلی‌سازی شده، دیگر خبر خودرویی مهم این هفته بود که توسط معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت اعلام شد. فرشاد مقیمی به پروژه داخلی‌سازی پژو ۳۰۱ اشاره و تاکید کرده که این محصول بدون حضور خودروساز فرانسوی در ایران، تولید خواهد شد. آن طور که وی اعلام کرد، نمونه‌سازی پژو ۳۰۱ انجام و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه این محصول صورت گرفته است. مقیمی این را هم گفته که پروژه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو در حال اجراست و این خودرو به زودی رونمایی خواهد شد. در این مورد، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز تاکید کرد که اکنون قالب‌های قطعات خودروی پژو ۳۰۱ در حال ساخت است و مطابق برنامه‌ای که خودروساز برای قطعه‌سازان تعریف کرده تا پیش از پایان امسال سه هزار دستگاه از آن تولید و تجاری می‌شود. پژو ۳۰۱ جزو خودروهای پسابرجامی به‌شمار می‌رود و تولید آن در قرارداد ایران‌خودرو و پژو گنجانده شده و قرار بود با قیمتی حدودا ۶۰ میلیون تومان روانه بازار شود. با این حال پژو تحت‌تاثیر تحریم‌های آمریکا از ایران رفت و تولید ۳۰۱ معلق شد.

وام خودرویی برای همه

این هفته اما اعلام شد همه می‌توانند از وام گازسوز کردن خودروها استفاده کنند. در این مورد، حمید قاسمی، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های تاکید کرد که دولت طرحی را به‌منظور توسعه جایگاه گاز در سبد انرژی در نظر گرفته و در پی آن، ۵/ ۲ میلیون تومان وام به تمام افراد متقاضی به‌منظور دوگانه‌سوز کردن خودروهایشان تعلق می‌گیرد. به گفته وی، در حال حاضر چهار بانک آماده تخصیص وام موردنظر به همه متقاضیان هستند. وی این را هم گفت که درخواست مصوبه از شورای اقتصاد برای خودروهای وانت، تاکسی و تریلی انجام شده و در تلاش هستیم مصوبه‌ای را اخذ کنیم تا براساس آن هزینه‌ گازسوز کردن این مدل خودروها را دولت بپردازد. به گفته مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درخواست از دولت، پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه گازسوز کردن تاکسی و تریلی بوده است، اما به نظر می‌رسد در نهایت پرداخت ۵۰ درصد هزینه‌ها از سوی دولت پذیرفته شود.