براساس اخبار منتشر شده از این نشست، در میز دوم نهضت ساخت داخل قطعات خودرو قرارداد همکاری میان ۳۶ قطعه‌ساز برای داخل‌سازی ۴۲ قطعه منعقد شد.ارزش این قراردادها هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و هدف‌گذاری صورت گرفته برای صرفه‌جویی ارزی در دومین میز داخلی‌سازی قطعات خودرو، ۹۱ میلیون یورو پیش‌بینی شده است.در شرایطی این میزان صرفه‌جویی ارزی در میز دوم از سوی سیاست‌گذار کلان خودرو هدف‌گذاری شده است که پیش‌تر و در میز اول که در حاشیه اولین نمایشگاه توانمندی‌های ساخت داخل در تیرماه سال‌جاری برگزار شد، ۸۵ میلیون یورو کاهش ارزبری در صنعت خودرو مورد توجه قرار گرفته بود. در آن مقطع ۷۴۰ میلیارد تومان قرار داد میان ۳۲ شرکت قطعه‌ساز با خودروسازان به منظور داخلی‌سازی ۳۵ قطعه به امضا رسید.

آن طور که  مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در میز دوم گفته است از ۳۵ قطعه قرارداد بسته شده در میز اول، تا کنون ۱۲ قطعه به تولید انبوه رسیده است و تا پایان سال نیز ۲۳ قطعه دیگر به تولید انبوه خواهد رسید.در شرایطی میز دوم نهضت ساخت داخل برگزار شد که به گفته مسوولان وزارت صمت تا پایان سال جاری ۳ میز دیگر در این ارتباط تشکیل خواهد شد تا تعداد میزهای در نظر گرفته شده برای این منظور به عدد ۵ برسد.البته هنوز سوالات گوناگونی پیرامون سیاست‌گذاری وزارت صمت در این زمینه وجود دارد.

در حالی که تامین این قطعات پیش تر از طریق واردات انجام می‌شد، چگونگی سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان حاضر در این میزها جای سوال دارد. سوال اول اینکه آیا سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بخش از جیب قطعه‌سازان هزینه می‌شود یا اینکه وزارت صمت برای قطعه‌سازان حاضر در این میزها تسهیلاتی در نظر گرفته است؟ سوال دیگر اینکه چه ضمانت اجرایی وجود دارد که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت شرایط به روال عادی، باز هم خودروسازان تامین قطعات مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی انجام دهند و برای تامین این بخش از قطعات به واردات متوسل نشوند؟

اما در حاشیه برگزاری این مراسم رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که با عملی شدن قراردادهای این میز، ۹۱ میلیون یورو کاهش ارزبری در صنعت خودرو اتفاق خواهد افتاد.در ادامه مدیران عامل دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به بیان نظرات خود در این ارتباط پرداختند.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در این نشست تاکید کرده که بعد از ابلاغ سیاست‌های وزارت صنعت در مورد داخلی‌سازی کمیته‌ای در این شرکت تشکیل شد. این کمیته به‌صورت هفتگی جلساتی را برگزار می‌کند و در این چارچوب برای ساپکو ماموریت جدیدی تعریف شده است. وی ادامه داد که این ماموریت جدید ساخت داخل با اولویت توسعه فناوری فنی و مهندسی است.

مقیمی افزود: طی برنامه‌های جدیدی که در دستور کار قرار گرفته است دیگر هیچ خرید خارجی انجام نمی‌شود مگر اینکه کمیته آن را تایید کرده باشد.مدیرعامل ایران‌خودرو میزان صرفه‌جویی ارزی برای این شرکت در میز دوم داخلی‌سازی را ۴۴ میلیون یورو اعلام کرد.جواد سلیمانی، مدیرعامل خودروسازی سایپا نیز دراین نشست با اشاره به دلایل اجرای سیاست داخلی‌سازی قطعات گفت: اولویت اول در این زمینه حفظ منابع ارزی کشور است. علاوه براین به دنبال این هستیم که از حالت تک منبعی در تامین قطعات خارج شده و برای هر قطعه چند منبع داشته باشیم تا در شرایط سخت به مشکل برنخوریم.سلیمانی همچنین از کاهش ارزبری پراید خبر داد و گفت: در حال حاضر در تولید پراید از ۱۷۷۰ یورو به ۱۴۰۰ یورو کاهش ارزبری رسیده‌ایم و برنامه‌ریزی کردیم که تا پایان سال این کاهش ارزبری به زیر هزار یورو برسد.

این مدیر خودروساز همچنین از کاهش تعداد خودروهای ناقص در مجموعه تحت مدیریت خود خبر داد و گفت: تعداد ۹۶ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه وجود داشت اما اکنون به ۲۵ هزار دستگاه رسیده‌ است.وی ابراز امیدواری کرد که طی هفته‌های آینده این رقم به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه برسد.