آغاز پیش‌فروش جدید خودرو

این هفته دور جدید پیش‌فروش خودروهای داخلی با پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو کلید خورد، پیش‌فروشی که وزارت صنعت،معدن و تجارت به احتمال فراوان در راستای تامین مالی خودروسازها مجوز آن را صادر کرده است. این در حالی است که وزارت صمت به دلیل انبوه تعهدات معوق خودروسازان و اعتراضات مشتریان، پیش‌فروش را ممنوع اعلام کرده بود. به‌نظر می‌رسد بحران مالی خودروسازان، دلیل اصلی لغو ممنوعیت پیش‌فروش بوده، چه آنکه تسهیلات مالی وعده داده شده از سوی دولت، در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار نگرفت و شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز با بحران مالی مواجه شدند.

پراید و پژو ۴۰۵ می‌روند؟

داستان حذف خودروهای قدیمی و غیراستاندارد از چرخه تولید، این هفته وارد فاز جدیدی شد، چه آنکه رئیس سازمان ملی استاندارد از احتمال کنار گذاشته شدن آنها صحبت به میان آورد. نیره پیروزبخت در مراسم روز جهانی استاندارد با بیان اینکه سازمان از دوشنبه هفته آینده تکلیف خودروها (استاندارد یا غیراستاندارد بودن آنها) را مشخص می‌کند، گفت: خودروهایی که مشکلی بابت استاندارد نداشته باشند، تولیدشان ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، با توقف تولید مواجه می‌شوند. وی تاکید کرد: طی روز‌های آینده شورای‌عالی استاندارد تشکیل جلسه می‌دهد و اگر در این جلسه مشخص شود خودرویی نتوانسته شرایط لازم را برای تایید استاندارد به‌دست بیاورد، ما توقف تولید آن را اعلام خواهیم کرد. پیروزبخت این را هم گفت که با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی شهروندان، حتی در صورت فشار و مشکل‌آفرینی نیز این استانداردها اعمال خواهند شد.

حواشی دادگاه قاچاق قطعات

آغاز دادرسی پرونده مربوط به قاچاق قطعات خودرو که از اواخر هفته گذشته کلید خورد، این هفته نیز ادامه یافت. در این پرونده که متهمان آن را مدیران گروه قطعه‌سازی عظام و برخی کارمندان گمرک تشکیل می‌دهند، اتهاماتی از جمله دست‌اندازی ۴هزار میلیارد تومانی به بیت‌المال، صدور اظهارنامه‌های گمرکی خلاف واقع و پرداخت رشوه مطرح شده است. متهم اصلی این پرونده، عباس ایروانی مدیر گروه قطعه‌سازی عظام است که جلسات دادگاه وی طی هفته گذشته و این هفته با ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این جلسات البته خالی از حاشیه نیز نبود، چه آنکه گهگاه جدال لفظی میان ایروانی و قاضی صلواتی در گرفت. همچنین به دلیل تصاویری که از ایروانی و دیگر متهمان پرونده منتشر شد (مثلا در تصویری، این‌طور به‌نظر می‌آمد که ایروانی پای دیگر متهم پرونده را بابت کنترل صحبت‌هایش لگد می‌کند)، جای متهمان در دادگاه عوض شد.

موج تغییرات به پارس‌خودرو رسید

موج تغییرات مدیریتی در صنعت خودرو، این هفته دامان پارس‌خودرو را نیز گرفت. بر این اساس، طی حکمی از سوی میرجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، علی شیخ‌زاده به‌عنوان مدیرعامل جدید پارس‌خودرو معرفی و جایگزین ناصر آقامحمدی شد. طبق حکم مدیرعامل سایپا اما آقامحمدی نیز راهی کاشان شد تا سکان هدایت سایت تولیدی سایپا در این شهرستان را به دست بگیرد.سایت کاشان البته به سایپاسیتروئن معروف است، چه آنکه گفته می‌شود ۵۰ درصد از سهام آن به خودروساز فرانسوی فروخته شده است. این در حالی است که سیتروئن پس از تحریم صنعت خودرو، از ایران رفت و مشخص نیست مدل همکاری طرفین در حال‌حاضر به چه شکل است.