دپویی‌هایی که ترخیص نشدند

۱۲ آبان ماه امسال خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که نشان می‌داد بالاخره قرار است هزار و ۴۸ خودرویی که تمام مراحل گمرکی را طی کرده‌اند، با دستور رضا رحمانی، وزیر صمت از گمرک ترخیص شوند. با این حال چندی بعد خبری منتشر شد که نهادهای نظارتی به موضوع ترخیص این خودروها ورود کرده و به نوعی جلوی ترخیص آنها را گرفته‌اند. ورود نهادهای نظارتی به این دلیل بود که هزار دستگاه از این خودروها متعلق به یک شرکت بوده و همین مساله و اعتراض برخی از واردکنندگان را در پی داشت.

مشخص شدن جانشین پژو ۴۰۵

طی هفته گذشته بالاخره تکلیف پراید و پژو ۴۰۵ برای ماندن یا رفتن، با مصوبه شورای‌عالی استاندارد مشخص شد. همان طور که پیش‌تر نیز از سوی وزیر صمت و سایپا عنوان شده بود، خانواده پراید برای حذف از خطوط تولید سایپا یک حرکت سه ضرب را در دستور کار خود دارد. گام اول تا پایان دی ماه امسال، گام دیگر پایان اردیبهشت ماه ۹۹ و گام سوم در تیرماه سال آینده عملیاتی می‌شود. البته این خودروساز همچنان تولید وانت پراید را ادامه می‌دهد. همچنین طبق مصوبه شورای‌عالی استاندارد قرار است مدل GLX بنزینی ۴۰۵ نیز تا ابتدای خرداد ۹۹ از خط خارج شود. هفته گذشته اما ایران خودرواز سه محصول شامل گروه سمند، پژو پارس و رانا به‌عنوان جایگزین‌های پژو ۴۰۵ نام برد. ایران خودرو همچنین تاکید کرد با توجه به استقبال رانندگان تاکسی از پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز به‌عنوان خودروی جایگزین تاکسی‌های فرسوده، تولید این مدل همچنان ادامه می‌یابد.

داخلی‌سازی؛ اسم رمز نمایشگاه قطعه

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات لوازم و مجموعه‌های خودرو نیز که از ۱۸ آبان کلید خورده بود، اواسط هفته گذشته پایان یافت. آنچه در این نمایشگاه بیش از همه به چشم می‌آمد تلاش شرکت‌های ایرانی برای نشان دادن توانمندهای خود در داخلی‌سازی قطعات بود. هر کدام از مدیران خودروساز و مسوولان صنعتی که به این نمایشگاه رفتند، روی مساله داخلی‌سازی به‌عنوان راهبرد بهبود شرایط خطوط تولید تاکید کردند. با این حال فعالان قطعه‌ساز معتقد بودند افزایش عمق داخلی‌سازی به معنای خودکفایی در صنعت قطعه نیست.

سقوط تولید خصوصی‌ها و تجاری‌ها

آمارهای شرکت‌های خودروساز خصوصی در پایان هفتمین ماه سال نیز که هفته گذشته اعلام شد، گویای افت ۸۰ درصدی تولید آنها بود. بر این اساس خصوصی‌ها توانسته‌اند طی هفت ماه سال جاری در مجموع ۱۴ هزار و ۹۸۲ دستگاه محصول به تولید برسانند. این در حالی است که آنها در مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بودند. همچنین تعطیلی ۷۰ درصد شرکت‌های بخش خصوصی نیز دیگر نکته مهم آمار بود که زنگ خطر برای این بخش از خودروسازی کشور را به صدا درآورد. اما اعلام آمار تولید خودروهای تجاری طی هفته گذشته نیز نشان داد آنها هم در زمینه تولید حال و روز خوشی ندارند. این شرکت‌ها در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت ۷۶ درصدی را تجربه کرده‌اند. آمار این شرکت‌ها در یک ماه مهر امسال به نسبت مهر پارسال نیز چنگی به دل نمی‌زند و حکایت از افت ۶/ ۷۰ درصدی دارد. از مجموع ۱۲ شرکتی تجاری‌ساز فعال، در مهرماه تنها ۵ شرکت توانسته بودند با وجود چالش‌ها همچنان به تولید خود ادامه دهند. درمیان تجاری‌سازان، دو شرکت ایران‌خودرو دیزل، زیر مجموعه شرکت ایران‌خودرو و سایپا دیزل زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا به‌رغم تدوام تولید در مهر، رشد منفی در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند.