درگذشت پدر خودروسازی

اواخر هفته گذشته محمود خیامی بنیان‌گذار ایران ناسیونال (ایران‌خودروی فعلی) درگذشت، کسی که از او به‌عنوان پدر خودروسازی ایران یاد می‌شود. محمود خیامی به همراه برادرش احمد، در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال را تاسیس و ابتدا به مونتاژ اتوبوس پرداخته و در ادامه، پیکان را تولید کردند. دو برادر در اوایل دهه ۵۰ راه‌شان را از یکدیگر جدا کردند تا محمود (برادر کوچک‌تر) ادامه دهنده راه ایران‌ناسیونال باشد. ایران ناسیونال نیز مانند بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی قبل از انقلاب، در سال ۵۸ جزو اموال ملی قرار گرفت و مصادره شد و خیامی نیز به خارج از کشور رفت و از فرزندش که تازه داشت قد می‌کشید دور شد. این شرکت بعدها تغییر نام داد و حالا همه آن را به اسم ایران‌خودرو (بزرگ‌ترین خودروساز ایران) می‌شناسند. خودروسازی ایران (حتی اگر دوستش هم نداشته باشیم) مدیون خیامی‌ها به خصوص محمود است، کسی که شامگاه پنج‌شنبه گذشته در ۹۰ سالگی و دور خاک ایران (در لندن) چشم از جهان فرو بست.

  افت‌و‌خیز تولید خودرو

با انتشار آمار مربوط به تیراژ خودروسازان طی ۱۱ ماه امسال، مشخص شد شرکت‌های نیمه دولتی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) با افزایش تولید مواجه و خصوصی‌ها افتی بزرگ را تجربه کرده‌اند. طبق آمار منتشره در هفته جاری، سه خودروساز بزرگ کشور موفق شدند در ۱۱ ماه امسال بالاخره از محدوده افت خارج و تیراژ خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴درصد افزایش دهند.بر این اساس، تا پایان بهمن امسال ۷۸۶ هزار و ۳۴۷ دستگاه انواع محصولات سواری در ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسید. این در حالی است که تولید ماهانه خودروسازان در بهمن و نسبت به دی، روند نزولی داشته است. طبق آمارهای ارائه شده  رشد تولید ماهانه خودروسازان که از پاییز آغاز شده بود در بهمن‌ماه متوقف و آنها افت تولید ۷/ ۱۴ درصدی را در بهمن و نسبت به دی ثبت کرده‌اند. اما طبق آمارهای منتشره، خودروسازان خصوصی در ۱۱ ماه امسال تنها ۱۶ هزار و ۶۴ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند. این آمار نشان می‌دهد تیراژ خصوصی‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۰ درصد افت کرده است. همچنین از جمع ۱۲ خودروساز بخش خصوصی، تنها چهار شرکت طی بهمن فعال بوده‌اند و هشت شرکت دیگر هیچ تولیدی نداشته‌اند.

  صدور دستور ترخیص دپویی‌ها

 این هفته اما دستور ترخیص خودروهای دپویی در گمرک نیز صادر شد. بر این اساس، مدیرکل مرکز واردات گمرک ایران بخشنامه ترخیص خودروهای در گمرک مانده را صادر کرد. گفته می‌شود حدود ۵ هزار خودرو در گمرکات دپو شده که به نظر می‌رسد با ابلاغ این بخشنامه حداقل ۱۰۰۰ خودرو ترخیص خواهد شد.

  تعویق دوباره یورو۵؟

با وجود آنکه حدودا دو هفته دیگر تا اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ باقی مانده، گویا خودروسازان هنوز آمادگی و انگیزه لازم را برای اجرای آن ندارند. اواسط این هفته، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره الزام عرضه خودروهای یورو۵ بدون توزیع سوخت مناسب، هشدار داد. احمد نعمت‌بخش تاکید کرد سوخت مناسب برای خودروهای یورو۵ فراهم نیست و این موضوع سبب می‌شود موتور آسیب ببیند. با توجه به اظهارات نعمت‌بخش، مشخص نیست آیا عرضه خودروها با استاندارد آلایندگی یورو۵ از ابتدای سال آینده انجام خواهد شد یا قانون باز هم به تعویق خواهد افتاد.