اظهارات این منبع آگاه در شرایطی مطرح می‌شود که با شیوع ویروس کرونا در کشور، پروازها از مبدا چین و به مقصد این کشور بسیار محدود شده و این موضوع روند تامین قطعات موردنیاز خودروسازان و مواد اولیه مصرفی قطعه‌سازان را مختل کرده است. با توجه به مشکلات رخ‌داده از ناحیه تحریم، چین در حال حاضر مبدا اصلی تامین مواد اولیه و قطعات خارجی صنایع خودرو و قطعه کشور به شمار می‌رود و طبعا هرگونه اختلال در امور لجستیکی مرتبط با این کشور، بر روند تولید خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی تاثیر می‌گذارد. از یکی دو هفته پیش گفته می‌شد که پروازهای ایران-چین و بالعکس، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدود شده و این موضوع، اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز صنایع خودرو و قطعه کشور را در پی داشته است.

در کنار این موضوع اما مشکلات مالی قطعه‌سازان داخلی نیز در بروز مشکل تولید خودرو بی‌اثر نبوده است. قرار بود تا قبل از پایان سال، پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار گیرد تا صرف پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان شود؛ با این حال آخرین خبرها حکایت از عدم ارائه تمام و کمال این تسهیلات دارد. طبق گفته یکی از فعالان صنعت خودرو، گویا کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان از تسهیلات پنج هزار میلیاردی در اختیار خودروسازان قرار گرفته است. بر این اساس، گفته می‌شود سهم ایران‌خودرو از تسهیلات موردنظر، حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و ظاهرا بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان آن به قطعه‌سازان پرداخت شده است. البته گویا ایران‌خودرو قصد دارد باقیمانده این مبلغ و همچنین مبالغ واریزی احتمالی بعدی را نیز در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد.

این در حالی است که از سایپا خبر می‌رسد کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت پرداخت شده است. با احتساب این مبلغ و پولی که به ایران‌خودرو پرداخت شده، جمع تسهیلات پرداختی به خودروسازان به کمتر از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد؛ یعنی حدود یک سوم پنج هزار میلیارد وعده داده شده. گفته می‌شود بانک‌های عامل شرط پرداخت تسهیلات به خودروسازان را سپرده‌گذاری ۲۰ درصدی اعلام کرده و این موضوع دلیل اصلی عدم پرداخت تمام و کمال تسهیلات ۵هزار میلیاردی به شمار می‌رود. البته بانک مرکزی با مدیران بانک‌های عامل جلسه گذاشته و قول رفع مشکل را داده که باید منتظر ماند و دید این وعده چه زمانی عملی خواهد شد.