معاون دفتر صنایع و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به دبیران دو انجمن قطعه‌سازی با موضوع «درخواست شروع تولید از اول اردیبهشت ماه» از آنها خواسته‌اند برنامه‌های خود را برای آماده‌سازی خطوط و آغار تولید از روز شنبه ۲۳ فروردین تدوین و اقدامات لازم را عملیاتی کنند.

اما سوال اینجاست؛ به چه قیمتی؟ با وجود اینکه تعداد شاغلان صنعت خودروی کشور بیش از ۱۲۰ هزار نفر است که با احتساب شاغلان در قطعه‌سازی، به بیش از ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد. بنابراین چنانچه درصد کوچکی در دوره نهان این بیماری و ناقل باشند، با بازگشت به کار، خطر بسیار بزرگی را ایجاد می‌کنند و ممکن است با شروع تولید و افزایش تجمعات و رفت و آمدها، پیک‌های جدیدی ابتلا به کرونا به وجود آید. کوچک‌ترین نقض مسائل بهداشتی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به یک فاجعه شود و غمِ نان، قاتل جان شود. چنانچه اصول بهداشتی به درستی رعایت نشوند، تعطیلی مدت‌دار کارخانه‌ها و صنایع رخ خواهد داد.

بر این اساس، قطعه‌سازان خواستار تعطیلی تا پایان فروردین ماه شدند تا در این ایام فرصت مناسبی باشد برای آنکه نهادها و دولت به تدوین و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی که به تایید وزارت بهداشت نیز رسیده باشد، بپردازند. فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید آغاز شوند؛ اما نکته اصلی اینجاست که به گفته فعالان قطعه‌سازی، هنوز چنین پروتکل‌هایی به‌طور کامل و شفاف برای محیط‌های تولیدی تعریف نشده‌اند.

از همین رو نامه اخیر امیر جعفر پور، معاون دفتر صنایع و نیروی محرکه مبنی بر آغاز تولید از امروز، فعالان قطعه‌سازی را عمیقا نگران کرده است. این درحالی است که انجمن همگن قطعه‌سازی نیز اعلام کرده است که این امکان و توانایی در قطعه‌سازان وجود دارد تا با یکی دو هفته دیرتر آغاز کردن فعالیت‌ها در ابتدای کار، بتوانند تیراژهای احتمالی از دست رفته را در آینده جبران کنند.