در این بین ایران خودرو ۴ محصول و سایپا ۷ محصول خود را در طرح فروش فوق‌العاده عرضه کرده‌اند.

اما محدودیت‌های اعمال شده برای متقاضیان در این طرح فروش چیست؟

بر اساس اطلاعیه وزارت صمت هر کد ملی تنها می‌تواند یک خودرو در این طرح خریداری کند. خریدارانی می‌توانند در فروش فوق‌العاده شرکت کنند که در ۳۶ ماه گذشته از دو خودروساز بزرگ کشور خودرویی تحویل نگرفته باشند. سومین شرط برای متقاضیان داشتن گواهینامه است. هنگامی که داشتن گواهینامه الزامی باشد نشاندهنده این است که سن خریداران باید ۱۸ سال تمام باشد.

همچنین متقاضیان علاوه بر داشتن گواهینامه باید یک خط تلفن همراه و حساب بانکی هم به نام خود داشته باشند.

حاضران در فروش فوق‌العاده نباید پلاک فعال و نصب شده داشته باشند.

وضعیت سند این خودروها به چه صورت است؟

سند این خودروها به گفته مدیران ارشد وزارت صمت یک سال در رهن شرکت‌های خودروساز باقی خواهد ماند و خریداران نیز امکان فروش وکالتی را ندارند و خودروی فروخته‌شده قابل صلح نیست.

اطلاعیه وزارت صمت هشدار می‌دهد چنانچه در راستی‌آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود.

وزارت صمت برای اطمینان از اینکه خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد این الزام را نیز قرار داده تا خودروهای تحویل شده سه ماه فرصت دارند برای گارانتی اولیه به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه کرده و در این مدت نیز هزار کیلومتر مسافت را پیموده باشند، در غیر این صورت گارانتی این خودروها باطل خواهد شد و خودروسازان حق ارائه خدمات به این خودروها را نخواهند داشت.

ازآنجایی که خودروها در این طرح بر اساس قرعه کشی به متقاضیان تعلق خواهد گرفت بنابراین متقاضیانی که در این طرح شرکت کرده ولی خودرو به آنها تعلق نگرفته برای اینکه مبلغ واریزی برای شرکت در فروش فوق‌العاده به حساب آنها عودت داده شود باید شماره شبا حساب بانکی خود را نیز ارائه دهند. اطلاعیه وزارت صمت در این رابطه می‌گوید مشتریان باید در ثبت شماره شبا خود در سایت فروش دقت کنند، چراکه مسوولیت ورود شماره شبا به‌صورت اشتباه و در نهایت برگشت پول به فرد دیگر بر عهده ثبت‌نام‌کننده است؛ ضمن اینکه شماره شبای اعلامی حتما باید به نام خود متقاضی باشد؛ چراکه وجه برگشتی در صورت عدم موفقیت در قرعه کشی، تنها به شماره شبای اعلامی منطبق با نام فرد ثبت‌نام‌کننده واریز خواهد شد.

ابتدا قرار بود چک مورد استفاده در این طرح فروش نیز به نام متقاضی باشد ولی براساس ابلاغ حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صمت شرط اخذ هرگونه چک از فرآیند ثبت‌نام خودرو حذف شد.