محمدهاشم سمتی ادامه داد: سند مالکیت خودروهای عرضه شده در این طرح‌های فروش، به مدت یکسال در رهن و نزد خودروساز باقی می‌ماند و معامله این خودروها از سوی دولت و نهادهای ذی ربط به رسمیت شناخته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه گاهی مشاهده شده که برخی مشتریان به‌صورت غیررسمی خودروهای مذکور را معامله می‌کنند، افزود: ورود به معامله‌های غیررسمی فاقد روش‌های معتبر برای اثبات است و در صورت بروز اختلاف یا احیانا فوت یکی از طرفین معامله، فرآیند انتقال قطعی سند بسیار زمانبر و مستلزم صرف هزینه‌های قابل توجه در محاکم دادگستری خواهد بود.

وی اظهار کرد: سایپا محصولات عرضه شده در طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش یکساله را فقط به شخص خریدار تحویل خواهد داد و با هدف کاهش نقش واسطه‌ها در بازار خودرو، از پذیرش هر نوع وکالت‌نامه خودداری خواهد کرد.

سمتی با یادآوری اینکه انتقال حقوق ناشی از قرارداد پیش فروش در سامانه‌های فروش سایپا و هیچ مرجع دیگری قابل ثبت نیست و این کار، سوء‌استفاده افراد سودجو و فروش یک خودرو به چند نفر را تشدید می‌کند، افزود: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از ورود واسطه‌های بازار به خرید و فروش حواله‌های خودرو، ورود به این معاملات با خطرپذیری بالایی همراه است و از هموطنان می‌خواهیم برای جلوگیری از مشکلات عدیده، از هرگونه معامله قرارداد پیش‌خرید، تحت عنوان خرید حواله خودرو خودداری کنند.

رئیس دفتر مرکزی حقوقی سایپا در پایان گفت: با توجه به ممنوعیت معامله حواله خودروهای عرضه شده در طرح‌های اخیر خودروسازان و با هدف صیانت از حقوق مشتریان و جلوگیری از تکرار التهاب در بازار خودرو، علیه اشخاص، سایت‌ها و صفحات مجازی تبلیغ‌کننده آگهی فروش حواله خودرو اقدام حقوقی خواهد شد.