نسخه‌پیچی برای توسعه محصول

سایپا به‌عنوان سهامدار پارس خودرو با پر کردن ظرفیت خالی این خودروساز، خواهان کاهش اثرات تحریمی بر این شرکت است. بعد از بازگشت تحریم‌ها از مرداد ۹۷ و خروج تدریجی شرکای تجاری خودروسازان، خطوط تولید بسیاری از خودروهای مونتاژی متوقف یا محدود ماند. این در شرایطی است که پیش از این اتفاق تمرکز سومین خودروساز کشور روی مونتاژ محصولات دو برند رنو و برلیانس قرار داشت.

پارس خودرو از محصولات برند رنو تولید L۹۰ (تندر ۹۰)، ساندرو و ساندرو استپ‌‌وی را در دستور کار داشت. این خودروساز در سال ۹۲ فیس لیفتی با تغییرات جزئی از تندر ۹۰ را با نام «پارس تندر» به خطوط تولید خود اضافه کرد. پیش از آغاز تحریم‌های صنعت خودرو در سال‌های ۹۱ و ۹۲ پارس خودرویی‌ها مونتاژ برخی از محصولات برند نیسان ژاپن را نیز در دستور کار داشتند ولی این خودروساز ژاپنی با آغاز تحریم‌های صنعت خودرو در آن سال‌ها همکاری خود را با پارس خودرو قطع کرد. با توجه به آغاز تحریم‌های صنعت خودرو در دور اول و خروج شرکای اروپایی و آسیایی از بازار خودروی کشور خودروسازان چینی از این فرصت استفاده کرده و به نوعی جای پای خود را در صنعت خودروی کشور محکم کردند. سهم پارس خودرو از حضور چینی‌ها در بازار خودروی کشور همکاری با برند برلیانس بود. پارس خودرو سه محصول برلیانس به نام‌های برلیانس H۳۳۰، برلیانس H۳۲۰ و برلیانس کراس را با همکاری این شریک چینی در خطوط تولید خود مونتاژ می‌کرد.

البته در کنار همکاری با شرکای فرانسوی و چینی این خودروساز به‌صورت حق‌العمل‌کاری برای بزرگ‌ترین سهامدار خود یعنی سایپا پراید تولید می‌کرد.

با قطع همکاری شرکای خارجی پارس خودرو و همچنین توقف تولید پراید عملا خطوط تولید پارس خودرو با محدودیت‌هایی همراه شده است. حال سایپا نسخه جدیدی برای شرکت زیرمجموعه خود پیچیده است.

به‌طوری‌که براساس اطلاعیه‌ای که سایپا در سایت کدال سازمان بورس منتشر کرده این خودروساز با انتقال خط تولید کوییک R به پارس خودرو موافقت کرده است.

البته در اطلاعیه سایپا آمده است علاوه بر کوییک R سایر محصولات خانواده R سایپا نیز از این به بعد در پارس خودرو تولید و تحت نام این برند به فروش می‌رسند.

همچنین خودروسازی سایپا این اطمینان خاطر را به سهامداران خود داده است که انتقال خط تولید خانواده R به پارس خودرو خللی در وضعیت تولید و فروش این خودروساز ایجاد نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر تمام خطوط تولید سایپا مشغول تولید محصولات خانواده X۱۰۰، X۲۰۰ و کوییک است. پیش‌تر با توجه به خروج پراید از خطوط تولید سایپا و نقشی که این خانواده در سبد محصولاتی سایپا به لحاظ تیراژ بر عهده داشت؛ این نگرانی در میان سهامداران به‌وجود آمده بود که با واگذاری محصول کوییک R به پارس خودرو ظرفیت‌های تولیدی در سایپا خالی بماند اما با توجه به اطلاعیه سایپا در این خصوص و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این اتفاق نخواهد افتاد.