پیشنهاد تشکیل کارگروه طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو اما در حالی است که مجلس دهم طرحی را با همین نام پیگیری و مصوب کرد، اما ایرادهای مختلف از سوی شورای نگهبان و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام فعلا اجازه اجرایی شدن آن را نداده است.

طرح موردنظر سه موضوع اصلی شامل خصوصی‌سازی، تعرفه واردات خودرو و همچنین وظایف اجتماعی خودروسازان در تصادفات را در خود جای داده بود که اگرچه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، شورای نگهبان و در مقطعی مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را رد کردند.

با وجود آنکه مجلسی‌ها سعی کردند در چند نوبت ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص را برطرف کنند، اما در نهایت از طرح اصلی تقریبا چیزی باقی نماند، زیرا بیشتر بندهای آن از جمله خصوصی‌سازی و همچنین تعرفه واردات حذف یا خنثی شد. حالا اما مجلس یازدهم طرحی با همین نام را به جریان انداخته و می‌خواهد صنعت و بازار خودرو را با کمک نهادهای ذی‌ربط و ذی‌نفع سامان دهد. از متن نامه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌توان فهمید مجلس این بار به‌دنبال چیست، اما احتمالا مسائلی مانند التهاب بازار خودرو، قیمت، کیفیت، تولید و داخلی‌سازی جزو مواردی است که بناست در کارگروه موردنظر مورد بررسی قرار گیرد. در این بین، به احتمال زیاد مباحث مربوط به قیمت و کیفیت در راس امور خواهد بود و این در حالی است که صنعت خودرو در حال حاضر با تحریم و مشکلات مالی دست به گریبان بوده و بازار نیز گرفتار قیمت‌گذاری دستوری است. در چنین شرایطی، صحبت از ساماندهی، اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، چه آنکه حل معضلات صنعت و بازار خودرو با رفع چالش‌هایی مانند تحریم و کمبود نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری در ارتباط مستقیم است. در واقع تا این چالش‌ها برطرف نشوند، امکان ساماندهی صنعت و بازار خودرو وجود ندارد و طرح‌ها و کارگروه‌ها جوابگو نخواهند بود.