روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با رادیو درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: قیمت خودرو تابع عوامل مختلفی است، معتقدم مشکل خودرو در سیستم فروش یا توزیع است، اگر بتوان این مورد را اصلاح کرد، قیمت خودرو هم تعدیل می‌شود. جالب است که خودروسازان هم معتقدند که قیمت خودرو در بازار به‌صورتی غیرمتعارف است و نباید تا این حد بالا باشد. وی افزود: مشکل دیگر این است که همین قیمت‌های فعلی به دلیل وجود واسطه‌ها و دلال‌ها است و بخش قابل‌توجهی از سود فروش خودرو، به جیب این افراد ریخته می‌شود. اگر بتوانیم روش توزیع خودرو را اصلاح کنیم، خودروساز هم به قیمت تمام‌شده تن می‌دهد و راضی است و با برآورد ما قیمت‌ها می‌تواند کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشد.

نماینده مردم تهران، گفت: خودروسازها معتقدند قیمتی که شورای‌رقابت تعیین می‌کند، بدون در نظر گرفتن تورم و گرانی قطعات خودرو است و این موارد در قیمت‌های مصوب تمام‌شده لحاظ نشده ‌است. نکته اینجاست که گرانی خودرو به دلیل قیمت کاذب بازار آزاد بوده و اگر روش توزیع اصلاح شود، تا حد خوبی قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس‌‌ افزود: مسوولان باید جلوی سوداگری در بازار را گرفته و دلالان و واسطه‌گران را از صحنه فروش خودرو خارج کنند، در این‌صورت خودرو به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد، با این کار قیمت‌ها نیز تعدیل می‌شود.

ایزدخواه با بیان اینکه دولت باید نقدینگی موجود در بازار را هدایت کند، گفت: مسوولان اجرایی کشور نباید اجازه دهند نقدینگی تبدیل به سوداگری شود، این امر ابتدا‌به‌ساکن متوجه دولت است. باید روش‌هایی اعمال شود تا سرمایه‌های سرگردان به بازار کالای ضروری هجوم نیاورد. به‌طور مثال ورود این سرمایه‌ها به مسکن و خودرو کاملا اشتباه است که متاسفانه دولت در این قسمت‌ها به‌شدت ضعیف عمل می‌کند.

وی گفت: اولین مساله‌ای که کمیسیون صنایع مجلس روی آن دست گذاشته است و حتی قبل از شروع به‌کار مجلس جلساتی درباره آن برگزار شد، بحث خودرو است. در مجلس سابق طرحی مطرح شد اما به دلیل ضعف به مرحله اجرا نرسید، با بررسی کارشناسی که روی آن طرح داشتیم، متوجه نگاه محدود و نقص طرح قبلی شدیم، به همین دلیل طرحی را مجددا تهیه کرده‌ایم که نزدیک به ۲۰ ماده دارد و سعی ما بر این است که هم بحث توزیع و هم قیمت‌گذاری و کیفیت خودرو را با هم سنجیده و مشکلات را تا حد زیاد مرتفع کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وضعیت فعلی طبیعی نیست، ناشی از کمبود هم نیست، مشکل در روش عرضه است، این روش قرعه‌کشی و ثبت‌نام اصلا جوابگو نخواهد بود، باید سازوکاری باشد که خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، ما در کمیسیون صنایع این مورد را در نظر گرفته‌ایم.