از جمله دلایل این اتفاقات را می‌توان به واقعی نبودن قیمت خودرو و سرازیر شدن سود اصلی فروش خودرو به جیب دلالان و واسطه‌گران نسبت داد. در این شرایط یکی از راه‌های اصلی کنترل بازار خودرو، عرضه آن در بورس‌کالا است. در این مورد، مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس‌کالای ایران با اشاره به لزوم تعادل بخشی به عرضه و تقاضا بازار خودرو، اظهار کرد: پیشنهاد این است که قیمت خودرو در بستر بورس‌کالا کشف شود و نقدینگی حاصل از اختلاف قیمت با بازار را به‌عنوان عوارض و مالیات، مثلا صرف توسعه حمل‌و‌نقل عمومی کنیم. فلاح با اشاره به نقش بازار بورس در حذف رانت عده‌ای خاص که از شکاف قیمتی بازار خودرو منتفع هستند، گفت: هدف از عرضه خودرو به بورس، استفاده همه شهروندان از رانت بازار است. وی ادامه داد: بحث این است که نقدینگی حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها باید بین ۸۰ میلیون نفر شهروند ایرانی توزیع شود نه فقط ۸۰۰ هزار نفری که در سال خودرو می‌خرند.

اظهارات وی درحالی است که یکی از اصلی‌ترین ‌موانع فروش خودرو در بورس‌کالا، شورای رقابت است. این شورا که تاکنون عهده‌دار تعیین قیمت خودرو در کشور بوده است، اکنون عرضه خودرو را در بورس‌کالا خطری برای اعمال نفوذ خود در یکی از حساس‌ترین ‌بازارهای معاملاتی کشور می‌بیند. 

در این مورد، میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از نقش منفی شورای رقابت در بازار خودرو گفت: اگر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت تغییر نکند، هم تقاضای سرمایه‌ای بیشتر می‌شود و هم تولید کاهش می‌یابد که این موضوع سبب تشدید اختلاف قیمت کارخانه و بازار ‌خواهد شد؛ بنابراین افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، نمی‌توانند آن را با قیمت مناسب از کارخانه تحویل بگیرند. وی با اشاره به لزوم تغییر فرمول قیمت‌گذاری، خاطرنشان کرد: شورای رقابت باید به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری کند که هم تولید‌کننده سود منطقی ببرد و هم مصرف‌کننده بتواند با کمترین قیمت، خودروی مناسب خود را خریداری کند.