شروع این ویروس از شهر ووهان چین بود، شهری که قطب خودروسازی جهان نام دارد. همه‌گیری کووید-۱۹ در ووهان و به‌دنبال آن خسارت صنایع خودروی فعال در این شهر، در مدت زمان کمی فراگیر شد و دیگر خودروسازی‌های جهان را به واسطه عدم تامین قطعه دچار مشکل کرد.از سوی دیگر کاهش تقاضا نیز دلیل دیگری بر افت تولید خودروسازان جهانی در اوج همه‌گیری کووید-۱۹ خوانده می‌شود. بر این اساس روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی به نقل از سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری به تشریح آمار تولید جهانی خودرو و مقایسه آن با تولید خودرو در ایران پرداخت. در این گزارش آمده است در حالی که طی نیمه نخست سال ۲۰۱۹ بالغ ‌بر ۴۶ میلیون و ۶۶ هزار خودرو در جهان تولید شده بود این رقم در نیمه نخست 

سال جاری میلادی به 31 میلیون و 131 هزار دستگاه کاهش یافته است. به این ترتیب در این دوره 14 میلیون و 935 هزار دستگاه خودرو کمتر (معادل 4/ 32 درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید شده است. در ادامه این گزارش تولید خودرو در اروپا مورد بررسی قرار گرفته و تاکید شده که تولید خودرو اروپا در نیمه نخست 2020 بالغ ‌بر 4/ 38 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به 6 میلیون و 941 هزار دستگاه رسیده است. تولید خودرو فرانسه به کمتر از نصف رسیده است. فرانسه که در نیمه نخست سال قبل یک میلیون و 232 هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود در نیمه نخست امسال تنها 551 هزار دستگاه تولید داشته است. همچنین تولید آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز اروپا نیز با افت 7/ 39درصدی مواجه شده و به یک میلیون و 595 هزار دستگاه رسیده است. اما خودروسازی آمریکا نیز از گزند کووید-19 در امان نبوده ؛ چرا که طبق گزارش سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری صنعت خودرو در آمریکا با کاهش 4/ 38 درصدی تولید در نیمه نخست امسال مواجه شده است. تولید خودرو آمریکا که در نیمه نخست 2019 بالغ‌بر 5 میلیون و 673 هزار دستگاه گزارش شده بود در نیمه نخست امسال به 3 میلیون و 494 هزار دستگاه کاهش یافته است. براساس این گزارش چین که منشأ شیوع کرونا در جهان بوده و ویروس کووید-19 اول از همه در این کشور شیوع پیدا کرد از جمله کشورهایی بوده است که کمترین افت تولید در صنعت خود را شاهد بوده است. تولید خودرو چین در نیمه نخست 2020 تنها 8/ 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به 10 میلیون 112 هزار دستگاه رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 12 میلیون و 156 هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود. ژاپن نیز در نیمه نخست امسال 3 میلیون و 620 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که این رقم نسبت به نیمه نخست سال قبل 2/ 27 درصد کاهش یافته است. براساس این گزارش آسیا کانون تولید خودرو جهان در نیمه نخست 2020 بوده است. بیش از نصف تولید خودرو جهان در این دوره در آسیا تولید شده است. تولید خودرو آسیا در نیمه نخست سال بالغ‌ بر 17 میلیون و 762 دستگاه بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/ 25 درصد کاهش داشته است.در ادامه این گزارش همچنین آمده است که اروپا با تولید 6 میلیون و 941 هزار دستگاه، قاره آمریکا با تولید 6 میلیون و 132 هزار خودرو، و آفریقا با تولید 295 هزار دستگاه خودرو به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از نظر تولید خودرو قرار گرفته‌اند. تولید خودرو در قاره آمریکا 3/ 41 درصد و آفریقا 4/ 46 درصد کاهش داشته است.

در این بین هر چند سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری آمار تولید خودرو ایران را در گزارش خود لحاظ نکرده است اما داده‌های منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن، تجارت نشان می‌دهد ایران تنها تولیدکننده بزرگ خودرو بوده است که در نیمه نخست سال جاری میلادی با رشد تولید مواجه شده است . ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی یعنی طی دو فصل زمستان 98 و بهار 99 در مجموع 473 هزار و 461 دستگاه خودرو تولید کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 2/ 20درصدی داشته است. ایران در نیمه نخست سال 2019 بالغ ‌بر 393 هزار و 882 دستگاه خودرو تولید کرده بود.آنچه مشخص است به واسطه شیوع کرونا اگر چه تقاضای عمومی برای خودرو در جهان روند کاهشی داشته ؛ اما در ایران تقاضا همچنان چشمگیر بوده است.