جنرال موتورز باید ۷ میلیون دستگاه وانت را به خاطر کیسه‌های هوای معیوب تاکاتا ژاپنی در سراسر جهان فرا بخواند تا جلوی خطر مرگ احتمالی رانندگان این خودروها را بگیرند.

سازمان ایمنی ترافیک بزرگراهی ملی آمریکا اعلام کرده است جنرال موتورز باید۹/ ۵میلیون دستگاه وانت و شاسی بلند در آمریکا و ۱/ ۱ میلیون دستگاه در سراسر جهان را که به کیسه هوای تاکاتا مجهز شده‌اند به تعمیرگاه فرا بخواند و نقص آن را رفع کند. هزینه این تعمیرات ۲/ ۱ میلیارد دلار است که یک‌سوم درآمد خالص سالانه این گروه عظیم خودروسازی است.

کیسه‌های هوای تاکاتا بزرگ‌ترین فراخوان در تاریخ خودروسازی را رقم زده است. در صورت انفجار این کیسه‌های هوا ذرات تیز پرتاب شده آسیب شدیدی به سرنشینان وارد می‌کند. تا به امروز ۲۷ نفر در اثر انفجار کیسه‌های هوای تاکاتای ژاپن جان خود را از دست داده‌اند. از این ۲۷ نفر، ۱۸ نفر در ایالات متحده به ثبت رسیده است. برای همین هم هست که سازمان یاد شده اصرار دارد این کیسه‌های هوا از سطح تمام جاده‌ها جمع‌آوری شوند.براساس آمار NBC  تا به حال ۱۰۰ میلیون دستگاه خودرو فراخوانده شده‌اند و مشکل کیسه هوای آنها رفع شده است.

جنرال موتورز از سال ۲۰۱۶ تاکنون در تلاش است که زیر بار این فراخوان و این زیان هنگفت نرود و می‌گوید تاکنون محصولات این شرکت فاجعه‌ای به بار نیاورده‌اند و چهار بار رسما از سازمان یاد شده تقاضا کرده‌اند که خودروهای این شرکت مشمول این فراخوان نشود اما نتیجه نداده است. تا اینکه NHTSA سرانجام به این نتیجه رسید که جنرال موتورز هم باید این ایراد را رفع کند.

این خودروساز آمریکایی ۳۰ روز مهلت دارد برنامه اجرایی این فراخوان را به اطلاع NHTSA برساند و در این برنامه باید به صاحبان این خودروها با روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود تا به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش این خودروساز مراجعه کرده و بخش معیوب این کیسه‌های هوا را تعویض کنند.از آنجا که تاکاتا-سازنده این کیسه‌های هوا- ورشکست شده است، تمام هزینه‌های این فراخوان به پای جنرال موتورز نوشته می‌شود.

این کیسه‌های هوا در مکانیزم باز شدن کیسه‌ها از نیترات آمونیوم استفاده می‌کند. این ماده در اثر گرما و رطوبت به تدریج خراب می‌شود و باعث انفجار ظرف فلزی می‌شود که این ماده را در خود جای داده است. این انفجار به قدری شدید است که ترکش ذرات فلزی پرتاب شده از آن می‌تواند جان سرنشینان را بگیرد. جنرال موتورز خیلی سعی داشت به اثبات برساند که این کیسه‌های هوا مطابق ویژگی‌های درخواستی این شرکت تولید شده‌اند و مشکلات به وجود آمده را ندارند و ۴۷۲۰ مورد از این کیسه‌های هوا به‌طور رندوم توسط شرکت ارزیابی نورتروپ گرومان (Northrup Grumman) در گرما و رطوبت بالا تست و ارزیابی شده‌اند.

بر این اساس سازمان ایمنی ترافیک بزرگراهی ملی آمریکا زیر بار نرفت و گفت تصمیم امروز این سازمان بر اساس داده‌های میدانی و اندازه‌گیری‌ها و تست‌های عُمرسنجی و تحلیل مهندسی بوده است. از نظر این سازمان همه کیسه‌های هوایی که با نیترات آمونیوم کار می‌کنند باید رفع نقص شوند. این فراخوان آن دسته از خودروهایی را که مجهز به ضدرطوبت در کیسه هوا شده‌اند مستثنی کرده است با این حال بازدید این کیسه‌های هوا هم ضرر ندارد هیچ، احتیاط هم به حساب می‌آید.

با این حال جنرال موتورز بیانیه‌ای داده و در آن گفته است با یافته‌های NHTSA موافق نیست اما دستور آنها را اجرا می‌کند. در این بیانیه آمده است: «ایمنی و اعتماد کسانی که خودروهای ما را می‌رانند، در اولویت همه فعالیت‌های جنرال موتورز است.»

خیلی از مدل‌های پرفروش و جدید جنرال موتورز مشمول این طرح فراخوان می‌شوند که از سال ۲۰۰۷ به بعد وارد بازار شده‌اند. مدل‌هایی مثل شورولت‌های سیلورادو، سابربن، تاهو، آوانشه، اسکالید،‌ جی ام سی‌های سییرا و یوکان.