خداحافظی نمایندگی‌های فروش کادیلاک با جنرال موتورز

خودروی برقی لیریک Lyriq از برند کادیلاک جنرال موتورز در راه است و به زودی وارد خیابان‌های آمریکا می‌شود. اما همه ۹۰۰ نمایندگی شبکه فروش و خدمات پس از فروش جنرال موتورز به استقبال آن نمی‌روند. یک‌پنجم از آنها اعتقادی به این سرمایه‌گذاری ندارند.

خودروسازان از شبکه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش خود خواسته‌اند تغییراتی در نمایندگی خود برای نمایش و فروش اولین خودروی تمام‌برقی ایجاد کنند که مستلزم خرید ابزار و تجهیزات مخصوص و اختصاص جایگاه جدید برای این خودرو در نمایندگی است. بر اساس تخمین‌ها، چنین تغییراتی در نمایندگی‌ها و خرید لوازم مورد نیاز حداقل ۲۰۰ هزار دلار سرمایه نیاز دارد. جنرال موتورز هم نمایندگی‌ها را مجبور کرده است که یا این سرمایه‌گذاری را انجام دهند یا از شبکه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش این خودروساز خارج شوند.

حالا وال‌استریت ژورنال هم می‌گوید تقریبا ۱۵۰ نمایندگی قبول کرده‌اند از این شبکه خارج شوند که تقریبا ۱۷ درصد از کل نمایندگی‌های کادیلاک است. خروج این نمایندگی‌ها از شبکه فروش و خدمات پس از فروش، بین ۳۰۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار هزینه دارد. در آمریکا اکثر نمایندگی‌هایی که کادیلاک می‌فروشند، اجازه فروش سایر برندهای جنرال موتورز را هم دارند. اندازه و سرمایه همه نمایندگی‌های جنرال موتورز در سرتاسر کشور یکسان نیست. سوال جدیدی شکل گرفته و آن این است که به زودی از برند جنرال موتورز یعنی GMC وانت هامر تمام برقی عرضه خواهد شد. آیا رفتار جنرال موتورز در قبال شبکه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش مشابه برند کادیلاک خواهد بود؟

جنرال موتورز سرمایه‌گذاری بسیار هنگفتی روی فناوری باتری التیوم Ultium کرده است که تمامی برندها از مواهب آن بهره‌مند خواهند شد. به گونه‌ای که تمامی برندهای زیر چتر جنرال موتورز به سمت این منبع انرژی برای خودرو تغییر مسیر خواهند داد. بنابراین خواه‌ناخواه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش باید به ابزارهای لازم مجهز شوند و از همین حالا سرمایه‌گذاری لازم را به عمل آورند. آنهایی که استطاعت مالی لازم را ندارند مجبور می‌شوند تغییر کاربری بدهند.    واقعیت دیگر هم این است که با برقی شدن خودروها، تعداد قطعات به کار رفته در خودروها به شدت کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌های نگهداری آنها بسیار کمتر می‌شود، به بیان ساده‌تر، خدمات پس از فروش خودروهای برقی، سودآوری شبیه به خودروهای بنزینی ندارند. اکثر نمایندگی‌ها در شبکه، بیشتر درآمدشان از خدمات و ارائه سرویس‌های مختلف به خودروها است. با برقی شدن خودروها، درآمد نمایندگی‌ها به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد و در برخی موارد توجیه ندارد و همین عامل باعث شده که عده‌ای از نمایندگی‌ها به فکر تغییر کاربری باشند. ظرف یک دهه آینده که سهم خودروهای برقی از کل زیاد می‌شود تغییرات شدیدی در نقشه شبکه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازی به‌وجود خواهد آمد.