طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته بازار خودرو در خواب عمیقی فرو رفته و بهبود شرایط را انتظار می‌کشید، با این حال افزایش چندمیلیون تومانی قیمت‌ها در بازار، نخستین عکس‌العمل بازار به اعلام چگونگی قیمت‌گذاری جدید خودروها از سوی شورای رقابت بود.

پس از اعلام چگونگی قیمت‌گذاری‌های جدید خودروها از سوی شورای رقابت در روز سه‌شنبه هفته گذشته (۹ دی‌ماه)، جنبه روانی موضوع سبب شد تا شاهد روند صعودی قیمت‌ها در بازار باشیم. این عکس‌العمل بازار با ابراز ناراحتی شدید مشتریان واقعی خودرو همراه بود که در ماه‌های گذشته به امید بهبود شرایط دست از خرید کشیده و خرید خود را به آینده موکول کرده بودند.

رئیس شورای رقابت هفته گذشته طی نشستی با برخی رسانه‌ها خاطرنشان‌کرد: مطابق برنامه‌ریزی خودروسازان ۵۵ درصد ظرفیت تولید به خودروهای اقتصادی و تیراژ بالا که قیمت پایین‌تری دارند، اختصاص داده می‌شود که از دستورالعمل گذشته شورای رقابت یعنی «سقف قیمتی» تبعیت می‌کنند و خودروهای جدید و ویژه‌تر که ۴۵ درصد تیراژ را تشکیل می‌دهند، از دستورالعمل جدید تبعیت خواهند کرد.

در ادامه، اما با موضع‌گیری برخی مسوولان از جمله رئیس سازمان بازرسی کل کشور و مخالفت با قیمت‌گذاری‌های جدید، شاهد فروکش کردن قیمت‌ها بودیم؛ به‌طوری‌که در آخرین روز کاری هفته گذشته (پنج‌شنبه) قیمت‌ها مجدد ثبات یافت.

دیروز نیز شاهد بازاری آرام در خودرو بودیم و به گفته نمایشگاه‌داران، به‌جز مصرف‌کنندگان و مشتریان واقعی کسی به بازار مراجعه نکرد.

برخی کارشناسان معتقدند در یک ماه گذشته که ثبات نسبی قیمت ارز را در کانال ۲۵ هزار تومان شاهد بودیم، قیمت خودرو در بازار ثبات داشت.

آنان معتقدند اگر تا پایان سال نیز نوسان نرخ ارز نداشته باشیم، تغییری در قیمت خودروها اتفاق نخواهد افتاد.

بررسی فضای مجازی و سایت‌های خودرویی حاکی است امروز هر دستگاه پراید ۱۱۱ به بهای ۱۱۶ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ (وانت پراید) به نرخ ۱۰۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به قیمت ۹۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ به بهای ۱۰۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به نرخ ۱۷۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار به قیمت ۲۲۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس ۱۶۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس به قیمت ۱۷۷ میلیون تومان، پژو پارس ساده ۱۸۸ میلیون تومان و دنا معمولی ۲۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.