به گزارش سایپانیوز، سال گذشته فقط ۵ هزار دستگاه خودروی برقی در کشور هند به فروش رفته است. در این کشور قطعه‌سازان محلی از عهده تولید باتری خودروهای برقی برنمی‌آیند، در کشوری به این پهناوری، امکان داشتن شبکه‌ای از جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی کاری عظیم است که به سرمایه‌گذاری بسیار هنگفت نیاز دارد، ولی از همه مهمتر، بازار هندوستان،‌ بازاری است که مردم آن به قیمت خیلی حساس هستند، بنابراین فروختن خودروهای تسلا در بازار این کشور با مشکلات زیادی همراه است.

شاید بتوان این نکته را به سایر موانع اضافه کرد که سامانه‌های مخصوص خودران که برای بازارهای آمریکا کالیبره شده‌اند، چگونه می‌توانند از پس ترافیک حجیم و فوق سنگین جاده‌های هند برآیند.

یکی از کارشناسان موسسه مشاوره‌ای «ال‌ام‌سی اتومتیو»LMC Automotive می‌گوید بر اساس انتظار او، در پنج سال اول ورود تسلا به هند شاید سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه خودروی برقی تسلا مدل۳ به فروش برسد. او می‌گوید: «هندوستان به‌عنوان یک کشور هنوز به آن سطح از آگاهی محیط زیستی نرسیده است که اولویت اول را برای مسائلی مثل محیط زیست قائل شود. اولین اولویت تعیین‌کننده برای خرید خودرو در این کشور، قیمت است. ممکن است افرادی با درآمد بسیار بالا مثل ستارگان سینما یا مدیر عاملان شرکت‌های بزرگ از آن به‌عنوان ارزش برند و حفظ پرستیژ استقبال کنند. اما بعد از آن باید دید چه تعداد خریدار وجود دارد؟»

تسلا اوایل سال جدید، در کشور هند یک شرکت محلی را به ثبت رساند که اولین قدم برای ورود به بازار این کشور به حساب می‌آید. انتظار می‌رود که فعالیت این شرکت از اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

در فاز اول،‌ تسلا قصد دارد از طریق این شرکت، تعدادی خودروی «مدل۳» را با قیمت حدود ۶۵ هزار تا ۷۵ هزار دلار وارد کشور هند کند که تقریبا دو برابر قیمت این خودرو در بازار آمریکا است.

معنی آن این است که تسلا مدل۳ باید به رقابت با سگمنت خودروهای برقی پرتجمل [لاکچری] مثل جاگوار-لندرور و مرسدس‌بنز برقی بپردازد.

اولین خودروی برقی لاکچری در هند مرسدس بنز مدل EQC بود که در ماه اکتبر ۲۰۲۰ با قیمت ۱۳۶ هزار دلار وارد بازار هندوستان شد و از آن به بعد فقط تا به حال ۳۱ دستگاه از آن به فروش رسیده است.

با اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله جاده‌ها در هندوستان در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته، اما انضباط رفت و آمد - مثل رانندگی بین خطوط - هنوز در سطح بسیار ابتدایی باقی مانده است. تحلیلگران صنعت خودرو می‌گویند استقرار یا کالیبره کردن خیلی از امکانات و ویژگی‌های تسلا مثل سامانه حفظ بین خطوط در هند کار بسیار دشواری است مخصوصا در خیابان‌های بسیار شلوغ شهرهای بزرگ. همچنین مواردی مثل عبور حیوانات اهلی یا ولگرد، عبور رمه و گله از وسط خیابان، چاله‌های بسیار زیاد در سطح جاده‌ها در مقایسه با آمریکا،‌ جایی که تسلا در آن تنظیم و کالیبره شده، بسیار متفاوت است.

هند یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا را دارد و از همه کشورها بیشتر به خودروهای پاک با آلایندگی کم نیاز دارد اما برخلاف کشوری مثل چین، دولت فدرالی هندوستان، سیاست‌گذاری جامعی در زمینه کاهش آلایندگی‌ها ندارد و از این رو حتی خودروسازان این کشور هم اجباری احساس نمی‌کنند که در بخش خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کنند.