حذف خودروهای دوگانه‌سوز؟

 بنابراین به‌نظر می‌رسد شورای رقابت که وظیفه‌اش در حیطه قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری است، با توجه به تدبیری که در نوع تعیین قیمت برخی محصولات خودروسازان در پیش گرفته، خود انحصار جدید ایجاد کرده که همان انحصار تولید دوگانه‌سوزها در شرکت ایران خودرو است. آنچه مشخص است تولید دوگانه‌سوزها برای خودروسازان به‌دلیل به‌کارگیری برخی قطعات وارداتی و داخلی نسبت به محصولات بنزین‌سوز گران تمام می‌شود حال آنکه قیمت‌گذاری شورای رقابت هزینه تولید این خودروها را پوشش نمی‌دهد. با این شرایط خودروساز نیز انگیزه‌ای برای تولید ندارد. از سوی دیگر تقاضا برای دوگانه‌سوزها با توجه به زیرساخت مناسبی که طی سال‌های گذشته ایجاد شده، همچنان بالاست اما خودروساز به واسطه قیمت‌گذاری شورای رقابت نمی‌تواند پاسخ مناسبی به تقاضای موجود دهد. بر این اساس تقاضای موجود در بازار نیز به واسطه قیمت پایین گاز نسبت به بنزین ایجاد شده اما سیاست‌گذاری‌ها در جهت عکس منافع متقاضیان در حرکت است.  آنچه مشخص است سوخت گاز که دومین سوخت در سبد محصولاتی کشور به حساب می‌آید به‌دلیل شرایط مناسب زیست محیطی، پاک بودن و همچنین صرفه اقتصادی سال‌هاست که مورد توجه دولت و مشتریان قرار دارد این در شرایطی است که خودروسازان با توجه به دلایلی که عنوان شد قادر به تولید انبوه این محصولات نیست.

اما بی‌انگیزگی در تولید محصولات دوگانه‌ساز، شرکت‌های فعال در زمینه تولید ادوات گازسوز کردن خودروها را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و برخی از این شرکت‌ها را به تعطیلی کشانده است.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که عمر خودروهای دوگانه‌سوز نیز در کشورمان به‌دلیل نوع قیمت‌گذاری این محصولات و به صرفه نبودن آن برای تولیدکننده، چندان دوامی نخواهد داشت حال آنکه در دولت نهم، وزیر وقت صنعت حتی به فکر حذف محصولات بنزین‌سوز بود. کلید توسعه دوگانه‌سوزها در این دولت زده شد و هزینه فراوانی برای زیرسازی این پروژه انجام گرفت با این حال در شرایط کنونی اندک محصولات دوگانه‌سوزی که تولید می‌شوند نیز به‌دلیل نوع قیمت‌گذاری و ضرر خودروساز ظاهرا دوامی در ادامه تولید نخواهند داشت.