اظهارات این مقام مسوول در سازمان مالیاتی کشور در شرایطی است که بیشتر خودروهای وارداتی موجود در کشور به‌دلیل ممنوعیت واردات و همچنین اوج‌گیری نرخ ارز این روزها به‌عنوان محصولات لوکس شناخته می‌شوند. آنچه مشخص است خودروهای لوکس برای شناخته شدن معیارهای خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال خودروهایی همچون بنز و لکسوس یا بی‌ام‌و به‌عنوان خودروی لوکس شناخته می‌شوند. در برخی کشورها نیز خودروهای بالای ۷۵ هزار دلار را لوکس می‌دانند. اما کشورهایی هم هستند که بعضی امکانات را در کنار برند ملاک لوکس بودن یک خودرو قرار می‌دهند. هر چه هست در تمام دنیا لوکس بودن معیارهای خاص خود را دارد این در شرایطی است که در ایران لوکس بودن قاعده خاص خود را دارد. به‌عنوان نمونه در سال‌های گذشته خودروهایی که حجم موتوری بالای ۲۵۰۰ سی‌سی داشتند به‌عنوان خودروی لوکس شناخته می‌شدند و واردات آنها نیز متوقف ماند. حالا نیز در کنار خودروهایی با حجم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، قیمت نیز معیار دیگری در این زمینه محسوب می‌شود.

آنچه مشخص است در تمام دنیا نیز قیمت یک خودرو فارغ از حجم موتور یا برند و آپشن می‌تواند به‌عنوان معیار معینی برای لوکس بودن باشد. قیمت نیز بر اساس برند، امکانات، آپشن و کلاس خودرو تعیین می‌شود اما در ایران قیمت‌گذاری محصولات خارجی بسیار متفاوت از دیگر کشورها است. در ایران هر خودروی خارجی با تعرفه‌های بسیار سنگین وارد کشور می‌شود در کنار تعرفه، ده‌ها عوارض و مالیات نیز برای ورود هر خودرو تعریف شده است به‌طوری‌که واردکنندگان حتی ملزم به خروج خودروهای فرسوده هم هستند.

اما قیمت‌گذاری محصولات وارداتی منحصر به تعرفه، عوارض و سود وارد‌کننده نیست بلکه آنچه بیش از همه موارد عنوان شده در تعیین قیمت خودرو خارجی پس از ورود به کشور دخیل است، نرخ ارز است. آنچه مشخص است نرخ ارز در قیمت‌گذاری محصولات خارجی بسیار تعیین‌کننده است به‌خصوص از سال ۹۷ و پس از اعمال تحریم‌ها که نرخ ارز بازار محصولات وارداتی را کلا دستخوش تغییراتی کرد. به این ترتیب در کشورمان به واسطه نرخ ارز حالا تمامی خودروهای خارجی محصولات لوکسی به حساب می‌آیند که سازمان مالیاتی کشور قرار است طبق بودجه سال ۱۴۰۰ از آنها مالیات بگیرد. عنوان می‌شود که در حال حاضر ۳۰۰ هزار خودروی وارداتی بالای یک میلیارد تومان در کشور موجود است که طبق مصوبه مجلس می‌توان ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان با اخذ مالیات از آنها کسب درآمد کرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اخذ مالیات درعین ممنوعیت واردات، با تبعات زیادی در بازار همراه خواهد بود. از جمله این تبعات کاهش انگیزه خرید این خودروها است. مشتریان محصولات خارجی طبق مصوبه مجلس باید به‌طور سالانه مالیات مشخصی را به دولت بپردازند که این مالیات جدا از مالیات‌های جاری محاسبه می‌شود؛ بنابراین هزینه مضاعفی را به خریداران محصولات خارجی تحمیل می‌کند. بر این اساس مالیات از خودروهای لوکس که طی سه سال اخیر با ممنوعیت واردات از سوی دولت مواجه شده، زمینه افزایش قیمت آنها را بیشتر فراهم خواهد کرد و در این صورت با ریزش مشتری، نمی‌تواند تامین‌‌کننده منابع پایدار برای دولت باشد.