به گزارش سایپانیوز، دولت فرانسه در حال برنامه‌ریزی است تا به شهروندانی که حاضرند خودروی فرسوده خود را بدهند و دوچرخه برقی بگیرند، ۲۵۰۰ یورو (معادل ۳هزار دلار) کمک هزینه خرید بدهد. این طرح مصوبه اولیه را در مجمع ملی کسب کرده و آرای مقدماتی به دست آورده و در حقیقت بخشی از یک برنامه‌ریزی جامع‌تر برای کاهش آلایندگی است که تا سال ۲۰۴۰ را شامل می‌شود. بر اساس این طرح جامع، دولت فرانسه امیدوار است نسبت به سطح سال ۱۹۹۰ میزان آلایندگی را ۴۰ درصد کاهش دهد.  فدراسیون دوچرخه‌سواران فرانسه (FUB) به رویترز گفته اگر این لایحه اجرایی شود، فرانسه اولین کشوری خواهد بود که دست به این ابتکار عمل زده و خودروی فرسوده را با دوچرخه برقی جایگزین کرده است.  اولیور شنایدر از فدراسیون دوچرخه‌سواران فرانسه گفته است: «این اولین بار است که این حقیقت به رسمیت شناخته می‌شود که تنها راه کاهش آلایندگی، سبزتر شدن [پاک‌تر شدن سوخت] خودروها نیست، بلکه کاهش تعداد آنهاست.»

دوچرخه‌های برقی به چرخش چرخ‌دنده‌ها کمک می‌کند و در سربالایی‌ها به دوچرخه‌سوار کمک می‌کند تا با تلاش کمتری به حرکت ادامه دهد. در مسافرت‌های کوتاه درون‌شهری رسیدن به سرعت 30 کیلومتر در ساعت یکی از نیازهای رفت و آمد با دوچرخه است مخصوصا در شهرهایی که پستی و بلندی‌های بیشتری دارند. با کمک موتورهای برقی نصب شده روی این دوچرخه‌ها امکان رسیدن به سرعت یکنواخت 30 کیلومتر در ساعت درون شهر فراهم می‌شود. 

به طور طبیعی فعالان محیط‌زیست، لابی‌های هوای پاک و دوستداران دوچرخه استقبال خوبی از این طرح کرده‌اند چون اعتقاد دارند که دوچرخه‌ها می‌توانند راه‌حل مناسبی برای نبرد با آلایندگی‌ها در داخل شهرها باشند. استانداردهای مدرن در اتحادیه اروپا و بریتانیا در مورد خودروها، به‌ویژه آنهایی که در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها پلاک می‌شوند، بسیار سخت‌گیرانه‌تر شده و معنی آن این است که خودروهای قدیمی که هنوز در شهر در حال تردد هستند، بیشترین میزان آلایندگی را به وجود می‌آورند، چون خودروسازان در سال‌های اخیر به شدت آلایندگی خودروها را کاهش داده‌اند و خودروهای نو معضل اصلی آلایندگی‌ها نیستند. به بیان دیگر هر چقدر تعداد خودروهای قدیمی و فرسوده از سطح شهر جمع‌آوری شوند، کاهش آلایندگی با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. 

صنایع دوچرخه‌سازی اروپا که یک انجمن تجاری است از این ابتکار عمل استقبال کرده است.