کمبود تراشه بلای جان خودروسازان

سخنگوی شرکت BMW اعلام کرد که این خودروساز تولید خودروی مینی در کارخانه آکسفورد انگلیس را به مدت سه روز از ۳۰ آوریل متوقف خواهد کرد. همچنین شیفت‌های کاری در کارخانه‌اش در رگنسبورگ آلمان را هفته جاری کاهش می‌دهد.

BMW یکی از آخرین خودروسازانی بود که از مشکل کمبود تراشه مصون مانده است. مشکل کمبود جهانی تراشه امسال میلیاردها دلار ضرر به درآمد خودروسازان وارد خواهد کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز کمبود تراشه را مشکل عظیمی خواند. شرکت NXP Semiconductors پیش‌بینی کرد تامین تراشه در کل سال ۲۰۲۱ محدود خواهد ماند و نسبت به ادامه محدودیت‌ها برای صنعت خودرو در سال ۲۰۲۲ هشدار داد.

خودروسازان بزرگ دنیا به دلیل کمبود تراشه ناچار شده‌اند کارخانه‌هایشان را تعطیل کنند. افزایش تقاضا برای تلفن هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و سایر وسایل الکترونیکی در دوران پاندمی ویروس کرونا باعث شد که تولیدکنندگان تراشه نتوانند پاسخگوی تقاضای فزاینده باشند و تقاضای خودروسازان را تامین کنند. اگرچه BMW تا چند ماه موفق شد از این مشکل اجتناب کند اما اذعان کرد که چالش‌هایی برای تامین قطعات کافی برای همه کارخانه‌هایش دارد.

کارخانه آکسفورد حدود ۲۲۲ هزار دستگاه خودروی مینی در سال ۲۰۱۹ تولید کرد که معادل ۸۷۰ دستگاه خودرو در هر روز کاری بود. حدود ۸۰ درصد از خودروهای تولید شده در انگلیس صادر می‌شوند.

کارخانه رگنسبورگ مدل‌های X1 و X2 و  همچنین Series1 و Series2 گرن تورر را تولید می‌کند. این کارخانه سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد که معادل ۷۹۰ دستگاه به ازای هر روز کاری بود.

براساس گزارش بلومبرگ، سایر کارخانه‌های BMW به فعالیت عادی ادامه می‌دهند. روزنامه فایننشیال تایمز روز چهارشنبه از اختلال در تولید مینی خبر داده بود.

همچنین کاهش تولید فورد به دلیل کمبود ریزتراشه نیز گزارش شده است. شرکت خودروسازی فورد اعلام کرد کمبود ریز تراشه باعث کاهش تولید خودروی این شرکت به نصف در سه ماه دوم ۲۰۲۱ خواهد شد.

 به گزارش رویترز، شرکت خودروسازی فورد اعلام کرد انتظار دارد کمبود جهانی نیمه رساناها در فصل تابستان شرایط بهتری پیدا کند ولی تا 2022 کاملا برطرف نمی‌شود. این خودروسازی سود بالایی را برای 3 ماه اول سال جاری میلادی اعلام کرده ولی تاکید دارد کمبود نیمه‌رسانا تولید آن را در سه ماه دوم نصف خواهد کرد.

این شرکت خودروسازی اعلام کرد ادامه کمبود ریزتراشه‌ها حدود 5/ 2 میلیارد دلار برای آن هزینه خواهد داشت و حدود 1/ 1 میلیون واحد از تولید آن در 2021 از دست می‌رود.

دومین خودروساز بزرگ آمریکا توانست در فصل زمستان ارزش سهام خود را به 81 سنت برساند و از پیش‌بینی‌ 21 سنتی وال‌استریت پیشی بگیرد. ‌فورد در سه ماه اول 2020، 50 سنت در هر سهم ضرر کرده بود.

سهام فورد 9/ 2 درصد در روز چهارشنبه کاهش داشت.

جیم فارلی، مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد به تحلیلگران گفت: «کمبود نیمه رساناها و تاثیر آن بر تولید قبل از بهبودی، بدتر خواهد شد. در واقع انتظار داریم سه ماه دوم سال جاری برای ما سخت‌ترین بخش سال باشد.»

فورد اعلام کرد درآمد خالص 3/ 3 میلیارد دلاری آن بهترین درآمد از 2011 بوده است. سود این شرکت قبل از کسر مالیات 8/ 4 میلیارد دلار ثبت شده است. فورد 2 میلیارد دلار در سه ماه اول 2020 ضرر کرده بود.

این شرکت اعلام کرد کمبود ریزتراشه‌ها درآمد سالانه آن را بدون کسر مالیات تا محدوده 5/ 5 و 5/ 6 میلیارد دلار پایین می‌آورد.

درآمد فورد در اروپا 13 درصد افزایش یافته و به 1/ 7 میلیارد دلار رسیده است. سود این شرکت در اروپا 341 میلیون دلار بدون کسر مالیات بوده است. به این ترتیب فورد توانسته خسارات سال گذشته میلادی را جبران کند.

درآمد فورد در چین 39 درصد بالا رفته و به 800 میلیون دلار رسیده است. این شرکت 241 میلیون دلار در سال قبل در چین ضرر کرده بود.