به گزارش سایپانیوز، لامبورگینی، خودروساز ایتالیایی تولید‌کننده سوپرکارها با عملکرد بالا، اعلام کرده است که در نیمه دوم این دهه [بین ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰] خودروی تمام‌برقی خود را به بازار عرضه خواهد کرد. این خودروساز که بخش مهمی از سهام آن متعلق به گروه خودروسازی فولکس‌واگن آلمان است، نقشه راه «کربن‌زدایی» از مدل‌های آینده لامبورگینی و کارخانه سنت آگاتای بلونز را ترسیم کرده است. این نقشه راهِ ده‌ساله،‌ ابتدا از دوران گذار به مدل‌های هیبریدی می‌گذرد و سرانجام به تولید خودروهای تمام‌برقی می‌رسد.

استفان وینکلمان، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت خودروسازی لامبورگینی، در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه اعلام کرد: «برنامه برقی‌شدن محصولات لامبورگینی مسیری جدید است که طرح آن به‌تازگی ترسیم شده و در شرایط تغییرات و تحولات تند و سریع دنیا یک ضرورت است. ما هم در چنین شرایطی سهم خود را در کاهش آثار زیست‌محیطی از طریق اجرای پروژه‌های عملی و واقعی ایفا خواهیم کرد. پاسخ و واکنش ما به این تحولات، ‌یک برنامه با رویکرد ۳۶۰درجه است که هم شامل محصولات ما است و هم شامل مکان تولید آن در سنت آگاتای بلونز. این برنامه ما را به سمت آینده‌ای پایدارتر می‌برد و در عین حال ما به دی‌ان‌ای [میراث] خود وفادار باقی می‌مانیم (مفاهیمی که باعث شهرت لامبورگینی شده را حفظ خواهیم کرد)». نقشه راه لامبورگینی سه فاز خواهد داشت: برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این کمپانی تمرکز خود را روی مدل‌هایی با موتورهای درون‌سوز بنزینی ادامه خواهد داد و دو مدل جدید ۱۲سیلندر را در سال جاری به بازار عرضه می‌کند. در فاز دوم یا «دوران گذار هیبریدی» که تا پایان سال ۲۰۲۴ طول می‌کشد و به گفته مدیرعامل لامبورگینی «در سال ۲۰۲۳ اولین سری خودروهای هیبریدی عرضه می‌شوند و تمام محصولات این شرکت به نوعی برقی می‌شوند.» وی همچنین می‌افزاید: «عملکرد و تجربه خاص رانندگی با لامبورگینی همچنان بالاترین اولویت مهندسان و تکنسین‌های لامبورگینی در ارائه فناوری‌های جدید باقی خواهد ماند. همچنین استفاده از مواد اولیه فیبرکربن سبک‌وزن برای جبران برقی شدن خودروها نقش حیاتی دارد و با این رویکرد جدید تا سال ۲۰۲۵ آلایندگی دی‌اکسید‌کربن محصولات لامبورگینی ۵۰درصد کاهش خواهد یافت.»

فاز گذار هیبریدی شامل سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه‌ای می‌شود که در طول چهار سال حدود ۵/ ۱ میلیارد یورو (معادل ۸۳/ ۱ میلیارد دلار) خواهد بود و بزرگ‌ترین مبلغ سرمایه‌گذاری در طول تاریخ لامبورگینی به حساب می‌آید و درست در زمانی اتفاق می‌افتد که «دوران دگردیسی عظیم در صنعت خودرو» است. فاز سوم از این نقشه راه ارائه اولین خودروی تمام‌برقی لامبورگینی است که از نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ (از ۲۰۲۵ به بعد) خواهد بود. لامبورگینی می‌گوید: «نیمه دوم این دهه،‌ به خودروهای تمام‌برقی اختصاص یافته و نوآوری‌های فنی لامبورگینی در این فاز اتفاق می‌افتد و مهم‌ترین ویژگی آن حفظ عملکرد خیره‌کننده این خودرو و حفظ جایگاه آن در صدر سگمنتی است که در آن قرار دارد.» نقشه راه و برنامه برقی شدن مدل‌های لامبورگینی به نظر کمی نسبت به رقیب اصلی آن یعنی فراری عقب‌تر است. جان الکان (John Elkann) طبق اعلام رئیس هیات‌مدیره فراری و بنا به گزارش بلومبرگ خودروی تمام‌برقی فراری در سال ۲۰۲۵ رونمایی می‌شود.