تفاوت‌ها و اشتراکات دو غول خودروسازی آمریکا

به گزارش سایپانیوز، مهم‌ترین برند از مجموعه برندهای جنرال موتورز، شورولت است در حالی که مهم‌ترین برند فورد همان فورد است. با اینکه هر دو هم در ایالات متحده و هم در عرصه بازارهای جهانی دو رقیب بزرگ به حساب می‌آیند، در بیشتر اوقات بلایا و گرفتاری‌های مشابه را پشت سر می‌گذارند اما به شیوه‌های متفاوت. برای مثال در بحران مالی و اعتباری سال ۲۰۰۸ هر دو تا مرز ورشکستگی پیش رفتند و جنرال موتورز با کمک و حمایت دولت نجات یافت، اما فورد روی پای خود ایستاد. هر چند لطمه‌ای که دید به شدت روی آینده آن اثر گذاشت. هر دو غول خودروسازی به اهمیت خودروهای برقی پی برده‌اند، اما شیوه و نگاه هر کدام به این موضوع بسیار متفاوت است.

از لحاظ سهم بازار، جنرال موتورز از فورد بالاتر است. در بازار آمریکا جنرال موتورز ۱۷ درصد از سهم فروش کل خودروها را در اختیار دارد. اما در بازار جهانی هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارند. در سال ۲۰۱۹ بالاترین سهم بازار جهانی متعلق به تویوتا با ۲۴/ ۱۰ درصد بود. گروه خودروسازی فولکس واگن با ۵۹/ ۷ درصد و فورد با ۵۹/ ۵ درصد نیز دوم و سوم بودند. بازار جهانی خودرو به شدت رقابتی است و بازارهای در حال پیشرفت مثل هندوستان،‌ چین و برزیل همچنان باعث تغییرات شده و آینده خودروسازان و سهم آنان را دستخوش تغییرات می‌کنند.

از لحاظ عملکرد بنگاهی، جنرال موتورز از فورد کوچک‌تر است. کل گردش مالی جنرال موتورز در سال ۲۰۲۰ رقم ۱۲۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۷۵/ ۱۰ درصدی داشته است. گردش مالی کل فورد ۱۲۷ میلیارد دلار است که نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۴۵/ ۱۸درصدی داشته است. هر دو کمپانی از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ تا به حال رشد چشمگیری در زمینه گردش مالی نشان داده اند. اما همان‌ دوران سخت باعث شد که در دهه بعدی آثار آن لطمه‌ها را تجربه کنند. طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ خط تولید فورد از رقبا عقب افتاد و به تدریج سهم بازار را به رقبا از دست داد. در سال‌های بین ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ فورد لطمه فراوانی دید. فورد تحت رهبری آلن مولالی مدیرعامل وقت تلاش کرد مدل‌های جدیدی را نوآوری کند و همین عامل باعث شد که در دوران بحران اقتصاد مالی در سال ۲۰۰۸ مانند جنرال موتورز مجبور به دریافت کمک‌های دولت نشود. جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کرد و دولت آمریکا به دادش رسید، اما فورد این دوران را بدون اعلام ورشکستگی پشت سر گذاشت. البته جنرال موتورز تمامی بدهی‌های خود را تا به حال صاف و سود سهامداران را هم پرداخت کرده است. شاید همان دوران سخت باعث شده که اکنون سرمایه‌گذاری بیشتری روی نوآوری،‌ بهره‌وری و فناوری در نظر گرفته و به بازار چین هم چشم دوخته است. در زمینه جذب سرمایه و اجاره به شکل لیزینگ، راهبردهای دو شرکت شباهت زیادی به هم دارد و از این رو گردش مالی و سودآفرینی آنها هم در این زمینه شبیه به هم است. فورد یک شرکت فورد کریدیت Ford Credit تأسیس کرده و جنرال موتورز شرکت مالی جنرال موتورز. یکی از تفاوت‌های مهم این دو خودروساز در زمینه راهبرد برند است. تعداد برندها در این دو گروه خودروسازی تفاوت مهمی با هم دارند. برنامه فورد تحت عنوان «یک فورد» «One Ford» از سال‌های پیش از بحران ۲۰۰۸ شروع شد و تلاش این شرکت آن بود که تعداد برندهای کل خود را در بازار جهانی کاهش دهد. در حال حاضر هم مثل خیلی از خودروسازان که یک برند اصلی و یک برند پرتجمل دارند [تویوتا و لکسوس] فورد هم یک برند اصلی فورد و یک برند لاکچری لینکلن دارد. همین راهبرد باعث شد که برندهای این شرکت به تدریج کاهش پیدا کند.

فورد معتقد است اگر به جای برندهای متنوع،‌ محصولات متنوعی روی پلت‌فرم‌های مشترک داشته باشد، این راهبرد سبب بهره‌وری و نوآوری بیشتر می‌شود. در سال ۲۰۰۷ فورد ۲۷ پلت‌فرم مختلف در سراسر دنیا داشت،‌ در سال ۲۰۱۵ آنها را به ۱۲ مورد کاهش داد و اکنون در سال ۲۰۲۱ فقط دو پلت‌فرم از دو برند فورد و لینکلن باقی مانده‌اند.

جنرال موتورز هنوز به داشتن تنوع برندها در سراسر جهان اعتقاد دارد. در حال حاضر جنرال موتورز هنوز صاحب برندهای شورولت، بیوک،‌ جی ام سی، کادیلاک و هامر است. با این حال برخی از برندها را که سوددهی نداشته‌اند ادامه نداده یا فروخته است.

در این بین، هامر هم از سال ۲۰۱۰ متوقف شده بود که به خاطر خوشنام بودن، جنرال موتورز آن‌را در راستای تولید خودروهای برقی دوباره احیا کرد.

هرچند جنرال موتورز قبلا اعتقاد داشت که حفظ برندهای مختلف برای سگمنت‌های مختلف بازار حیاتی است، اما نبود سرمایه‌گذاری روی برخی از برندها، مخصوصا در بازارهای جهانی نشان می‌دهد جنرال موتورز به حرف فورد رسیده است. خیلی از برندهای متنوع جنرال موتورز به خاطر عملکرد ضعیف متوقف شده‌اند تا به دلیل راهبرد یا برنامه‌ریزی. در اواسط ۲۰۱۷ بعد از ۱۶ سال ضرر متوالی در بازار اروپا،‌جنرال موتورز بخش اروپایی خود را به گروه فرانسوی PSA فروخت.

در زمینه مصرف سوخت و فناوری‌های جدید هم تفاوت‌هایی بین این دو خودروساز وجود دارد. هر دو به اهمیت آن واقف هستند چون به هر حال باید قوانین سخت‌گیرانه محیط‌زیست و آلایندگی را رعایت کنند. اما راهبرد آنها با هم تفاوت دارد. برای مثال فورد موستانگ مک ایی و اف ۱۵۰ لایتنینگ را به همراه ۶ خودروی هیبریدی به بازار معرفی کرده است. این در حالی است که جنرال موتورز ورود به خودروهای هیبریدی و برقی را با شورولت ولت Volt و خیلی زودتر از فورد شروع کرده بود. تا سال ۲۰۳۵ قرار است ۳۰ مدل جدید برقی و هیبریدی به سبد محصولات جنرال موتورز اضافه شوند که همگی روی پلت‌فرمی به نام Ultium ساخته خواهند شد.