اما اگر این طرح نهایی شود و خودروسازان مکلف شوند محصولات تولید شده خود را از مسیر بورس عرضه کنند وضعیت ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروساز چه سمت و سویی خواهد گرفت؟ این مسیر عرضه سبب خواهد شد تا در گام اول خودروسازان بتوانند محصولات تولیدی خود را بر اساس قیمت تمام شده در بورس عرضه کنند و بنابراین دیگر پرونده فروش همراه با ضرر خودروسازان بسته خواهد شد. از طرف دیگر این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا بعد از قیمت‌گذاری محصولات عرضه شده در بورس چنانچه خودروها با قیمتی بالاتر از قیمت پایه به فروش رفتند، ۵۰ درصد مبلغ یاد شده تحت عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه برای تحقیق و توسعه به خودروسازان پرداخت می‌شود و همچنین ۱۰ درصد از این مبلغ نیز تحت عنوان پاداش در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت. در کنار دو مسیر پیش‌بینی شده، اعضای کمیسیون صنایع دو مسیر دیگر را نیز برای هزینه‌کرد مازاد درآمد‌ها در نظر دارند. نمایندگان پیش‌بینی کردند ۲۰ درصد از مازاد درآمد فروش خودرو در بورس بعد از کسر بهای تمام شده خودروهای عرضه شده به عنوان تسهیلات در اختیار زوج‌های جوانی قرار بگیرد که خودرو ندارند. ۲۰ درصد پایانی هم در دو بخش توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده هزینه خواهد شد. مشاهده می‌شود که خودروسازان به طور غیر‌مستقیم از دو مسیر دیگر هم بهره‌مند خواهند شد. در حالی که هنوز عرضه خودرو در بورس نهایی نشده شرکت‌های خودروساز در رایزنی با نمایندگان عضو کمیسیون صنایع پیشنهاد داده‌اند که قیمت محصولات پرتیراژ آنها بر اساس بهای تمام شده به علاوه ۵ درصد سود قیمت‌گذاری شود و به فروش برسد. بنابراین اگر مسیر عرضه خودرو در بورس نهایی شود و با فرض اینکه ۵درصد سود که مدنظر خودروسازان است نیز از مسیرهای یاد شده به آنها تعلق بگیرد چه میزان نقدینگی به حساب خودروسازان واریز خواهد شد؟

برای این منظور سری به بهای تمام شده خودروسازان در سال گذشته می‌زنیم.سه خودروساز بزرگ کشور سال گذشته در مجموع حول و حوش ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش بهای تمام شده برای محصولات تولیدی خود هزینه کردند.

اگر قرار مازاد فروش خودروسازان از مسیر بورس ۵ درصد بهای تمام شده آنها را شامل شود، بنابراین در مجموع حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این مسیر نقدینگی جذب خواهد شد که بر اساس طرح اعضای کمیسیون صنایع در مسیرهای یاد شده هزینه می‌شود.

از مبلغ یاد شده حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بحث تحقیق و توسعه می‌رسد. نزدیک به ۵۴۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز به عنوان پاداش به حساب خودروسازان واریز خواهد شد.

بنابراین تا اینجای کار حدود ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان به حساب سه خودروساز بزرگ کشور واریز خواهد شد. البته خودروسازان به نسبت مساوی از این مبلغ بهره‌مند نمی‌شوند بلکه هر کدام بر اساس میزان هزینه‌ای که در بخش بهای تمام شده کرده‌اند از مبلغ یاد شده درآمد کسب می‌کنند. ایران‌خودرو از حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده در بخش بهای تمام شده حدود ۷۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یا به عبارتی حدود ۶۵ درصد را به خود اختصاص داده است. بنابراین از ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومانی که به خودروسازان تعلق خواهد گرفت سهم ایران‌خودرو حول و حوش ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان خواهد شد. خودروسازی سایپا نیز با اختصاص حدود ۳۰ درصد از بهای تمام شده هزینه تولید خودرو در سال گذشته به خود در حدود هزار و ۲۰ میلیارد تومان از ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان یاد شده سهم می‌برد.باقی مبلغ نیز که حدود ۱۶۵ میلیارد تومان خواهد بود به حساب پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور واریز خواهد شد.