سفر به آینده با خودرو

شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و ذهن خلاق نویسندگان، این دست خودروها را فارغ از همه محدودیت‌های قوانین فیزیک کلاسیک به تصویر می‌کشاندند به گونه‌ای که تنها با یک اراده، خودروی برقی از زمین به سوی سیاره‌ای دیگر به راه می‌افتاد؛ تخیلی که شاید چندان با عملیاتی شدن آن فاصله‌ای نمانده باشد. با این وجود سینما و تئاتر به کمک طراحان خودروهای برقی شتافتند. فیلم «بلید رانر» محصول سینمای ۱۹۸۲ ایالات متحده، خودرویی را شبیه‌سازی کرده بود که از ایده «جین وینفیلد»، طراح اتومبیل الهام گرفته بود. این خودروی تخیلی، برقی و ضدجاذبه بود و در عصر خود، انقلابی در طراحی به حساب می‌آمد. «جیمز کامرون» نیز در فیلم «بیگانه‌ها» سوار بر خودرویی بود که در شرایط اضطراری به صورت خودکار خود را شارژ می‌کرد. برای شبیه‌سازی صدای این خودروی برقی، کمپانی انگلیسی «هونست» از یک موتور هواپیما استفاده کرده بود. در زمان ساخت فیلم علمی- تخیلی «ترون: میراث» استفاده از موتورهای برقی هنوز قابل تصور نبود و به نمایش گذاشتن یک موتور که تنها با نیروی الکتریسته کار می‌کرد به اعتبار فیلمنامه‌نویسان آن افزود. «سد مد» طراح خودرو که مسوول طراحی این موتور بود برای نورانی کردن چرخ‌های آن با چالش روبه‌رو بود و انیماتورهای کمپانی «دیزنی» به سختی ساخت این وسیله را نهایی کردند. در عصر جدید نیز خودروهای پرنده که پیش از این تنها در انیمیشن‌ها به تصویر کشیده می‌شدند راهی آسمان شدند. بنا به گزارش روز گذشته بی‌بی‌سی، یک هواپیمای هیبریدی که به موتور BMW مجهز و برای آن سرمایه‌ای ۷/ ۱میلیون پوندی هزینه شده است، در آسمان به پرواز درآمد. استفن کلاین، خالق این خودرو از برد هزار کیلومتری این دستگاه تا ارتفاع ۲۵۰۰متری گفت. این خودرو که به ۲ دقیقه و ۱۵ ثانیه زمان برای تبدیل شدن از ماشین به هواپیما نیاز دارد، هنوز موفق به کنار زدن محدودیت اتومبیل‌های پرنده برای صعود و فرود عمودی نشده و نیازمند فرودگاه است. خالقان این خودرو تخمین زده‌اند که سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و قادر است وزن ترکیبی ۲۰۰ کیلوگرم را حمل کند. خودروهای پرنده گرچه در ابتدای مسیر خود هستند، اما تاریخ علم و روند تکامل آن نشان می‌دهد که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه خواهیم بود.

پیشتازی خودروهای برقی

امروزه اما شهروندان در بیشتر شهرهای جهان سوار خودروهای برقی می‌شوند و میلیون‌ها ایستگاه شارژ خودروهای برقی در نقاط مختلف جهان وجود دارد اما آنچه توقف‌ناپذیر است، ورود ایده‌های جدید و بلندپروازانه در این صنعت پیشرو است. خودروسازان اکنون در پی آن هستند تا از گروه‌های راک گرفته تا نویسندگان داستان‌های علمی-تخیلی الهام بگیرند تا طراحی‌هایی فراتر از زمان خود خلق کنند. مشتریان خودروهای برقی اما روزانه با مشکلی جدی روبه‌رو هستند که یکی از آنها این است که چگونه خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ برق برسانند. حالا کمپانی تسلا با الهام از ایده بشقاب پرنده‌ها، از مدلی رونمایی کرده که شما را از جست‌وجوی ایستگاه شارژ بی‌نیاز می‌کند. نسخه Aptera تسلا، خودرویی برقی-خورشیدی است که دارای برد باورنکردنی هزار مایل برای هر بار شارژ است. این خودرو که با شعار «هرگز شارژ نکنید» مجهز به پنل‌های خورشیدی است، توانایی تامین برق برای بردی ۱۱هزار مایلی در هر سال را دارد. طراحی آیرودینامیک بدنه این خودرو سبب عبور هوا از آن می‌شود و به استاندارهای تسلا برای سبک‌وزن بودن پایدار مانده است. بدنه این خودرو که گویی از فضا به زمین آمده از کامپوزیت‌های سبک ساخته شده که چند برابر مقاوم‌تر از فولاد است و برای خریداران نیز مقرون به‌صرفه‌تر است. موتور برقی Aptera به این خودرو توان می‌دهد که تنها در ۵/ ۳ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۱۱۰ مایل بر ساعت است. برای این ماشین منحصر‌به‌فرد که در طول ۲ ماه بیش از ۷هزار خریدار در صف پیش‌فروش آن قرار گرفته‌اند قیمتی بین ۲۵ تا ۴۶هزار دلار برآورد شده است. تنها اندکی پس از رونمایی تسلا از Aptera، بسیاری از رسانه‌ها تیتر زدند: «تسلا را تنها بگذارید، داستان علمی-تخیلی دیگری در راه است» و کمپانی اپل، خبر از Apple One دارد. همزمان که تسلا در سیستم ترمزهای خود دچار مشکل شد، غول تکنولوژی آمریکا اپل، اعلام کرد که در نیمه دوم سال میلادی، خودروی برقی لوکس خود را روانه بازار خواهد کرد. تصاویری که از این خودرو به دست رسانه‌ها رسیده نشان از آن دارد که این اتومبیل تحقق ایده پیشتاز دیگری است که در این کمپانی اجرایی شده است. پنجره مشبک در جلو که شبیه به عناصر طراحی شده در Mac Pro دارد و طراحی منحصربه‌فرد چراغ‌های آن، همسو با استاندارهای اپل است. این مدل در دو نسخه معمولی با قدرت ۹۶۹کیلو وات و نسخه اسپرت با قدرت ۱۴۷۳ اسب‌بخار به بازار عرضه می‌شود. قدرت باتری نسخه معمولی، بردی ۱۲۸۷ کیلومتری و نسخه اسپرت بردی ۱۰۴۶ کیلومتری دارد. به نظر می‌رسد جست‌وجو برای ایده‌های ناب در کمپانی‌های خودروسازی جهان یک اپیدمی است. هفته گذشته نیز کمپانی رنو اعلام کرد که بنا دارد به بزرگ‌ترین مرکز تولید خودروهای برقی در اروپا بدل شود و به زودی سه کارخانه در فرانسه تاسیس خواهد کرد. تنها سه روز پس از اعلام این خبر، این کمپانی خودروسازی از نمونه اولیه EZ۱ پرده‌برداری کرد که مدلی آینده‌نگرانه در میان نسل خودروهای برقی است و ۵۰درصد از مواد استفاده شده در آن، از مواد قابل بازیافت است. این در حالی است که این مدل، یک رقیب جدی از کمپانی سیتروئن دارد که با نام «سیتروئن آمی» شناخته می‌شود که طراحی منحصربه‌فرد آن توجه خودروسازان را به خود جلب کرده است.

صدای خودرو، چالش جدید

رقابت بر سر نوآوری در خودروسازی به حدی شدید است که برای هر قطعه و تجهیزات آن، نبردی سخت درمی‌گیرد که جدیدترین آنان صدای خودروست؛ چالشی که پیش از این جایی در این صنعت نداشته است. با تنظیم استانداردهای سختگیرانه از سوی اتحادیه اروپا برای صداهای تولید شده از سوی خودروهای برقی، خودروسازان از یکسو درتلاشند که از صدای موتورهای خود بکاهند و از سوی دیگر در پی آنند تا با استقرار نت‌های موسیقی آرام بر خودرو، نابینایان را از حضور یک خودرو در نزدیکی خود مطلع کنند. از امروز، خودروسازان برای آنکه قادر به فروش محصولات در این اتحادیه باشند باید همه خودروهای برقی و هیبریدی خود را به سیستم هشدار صوتی خودرو یا AVAS مجهز کنند چرا که این دست اتومبیل‌ها در سرعت‌های کمتر از ۲۰کیلومتر در ساعت، بی‌‌صدا هستند. در همین راستا کمپانی پورشه وعده داده که سری«تیکان» خود را به این سیستم مجهز کند. کمپانی رنو نیز از برنامه خود برای استفاده از طراحان آکوستینک فیلم‌های علمی-تخیلی همچون «گاتاکا» خبر داده که بناست آهنگساز ایتالیایی «آندره سرا» آن را تنظیم کند. سیتروئن نیز اعلام کرده خودروهای خود را مجهز به یک امضای صوتی خواهد کرد که یک موسیقی ارگانیک و تلفیقی از صدای زن و مرد است که با توجه به سرعت خودرو، تغییر خواهد کرد. مرسدس بنز نیز برای مدل جدید خود با نام EQC زمزمه‌های مصنوعی تعبیه کرده چرا که بنا به گفته این شرکت خودروسازی، بسیار مهم است که سرنشینان مرسدس از صدای هشدار منتشر شده در فضای بیرون، آزرده‌خاطر نشوند.