به گزارش سایپانیوز، در بازار خودروی آمریکا جنرال‌موتورز حکم برادر بزرگ‌تر و فورد، برادر کوچک‌تر را دارد. حالا که صحبت از گسترش خودروهای برقی در یکی دو دهه آینده است، گرایش بیشتر مردم به سهام یکی از این دو خودروساز نشان می‌دهد که مردم برنامه‌های آن خودروساز برای این دگردیسی بزرگ را بیشتر قبول دارند. مارک نیوتن، موسس نیوتن ادوایزرز (Newton Advisors) در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: بین دو خودروساز میراث‌ساز جنرال‌موتورز و فورد که سابقه‌ای دیرینه و بیش از یک قرن در صنعت دارند، جنرال‌موتورز در چارت‌ها و نمودارها جایگاه محکم‌تری پیدا کرده است.

موسسه دیگر به نام ودبوش (Wedbush) هم روی دگردیسی جنرال‌موتورز حساب خاصی باز کرده و می‌گوید: «برنده رنسانس خودروهای برقی در دیترویت» جنرال‌موتورز خواهد بود. این در حالی است که از ابتدای سال تا به حال رشد ارزش فورد ۶۴ درصد و جنرال‌موتورز ۴۰درصد بوده است.

مارک نیوتن می‌گوید: «در ۱۶ماه گذشته سهام هر دو خودروساز رشد خیره‌کننده‌ای داشته» و بیش از ۲۰۰درصد بوده است، «اما جنرال‌موتورز بین این دو خودروساز به شکل واضحی محبوب‌تر است.» نیوتن با اشاره به نسبت‌ها در نمودار و عملکرد نسبی این دو خودروساز به سهام‌بازان آمریکا توصیه می‌کند که حالا وقت خرید سهام جنرال‌موتورز رسیده است.

نکته اینجا است خیلی از کسانی که در بازار سهام به‌ویژه بخش صنعت خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند، قیمت هر سهم فورد (۱۴‌دلار) را به قیمت هر سهم جنرال‌موتورز (۵۴ دلار) ترجیح می‌دهند. از لحاظ فنی در بازار سهام، در چند سال گذشته،‌ جنرال‌موتورز عملکرد بهتری داشته است. برای برخی دیگر از سهام‌بازان، عملکرد فنی مهم‌تر از قیمت هر سهم است.

استیو شیاورون (Steve Chiavarone) مدیر سبد سهام و قائم‌مقام مدیرعامل در فدریتد هرمس (Federated Hermes) اعتقاد دارد دو محرک اقتصاد کلان می‌توانند به تقویت ارزش سهام خودروسازان کمک کنند. او می‌گوید: «فکر می‌کنیم دو تم اصلی در اینجا ارتباط پیدا می‌کنند: یکی تم خودروهای برقی که از دیدگاه توسعه پایدار و زیرساخت‌ یکی از محرک‌های رشد بلندمدت است؛ دوم اینکه یک‌سری از سهام‌ها ارزش چرخه‌ای دارند. هر گونه ضعف یا تغییر در میزان فروشی که در چند ماه گذشته تجربه شده، به خاطر فقدان یا کاهش تقاضا نبوده و دلیل اصلی آن مشکل در تامین و تدارک بوده است. بنابراین بعد از رفع مشکلات در زنجیره تامین اوضاع به حالت عادی برمی‌گردد.»

شیاورون می‌گوید: «امروز از ۵/ ۸برابر شدن ارزش این سهام‌ها صحبت می‌کنیم و با اینکه رشد تک‌رقمی است، ارزش هنگفتی خواهد داشت.»