در لایحه ۲۷۰۲ صفحه‌ای پیش بینی و برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌ها، قانونی تحت «عنوان کاهش رانندگی‌های مساله‌دار» در حال تصویب است که در آوریل [فروردین] ۲۰۲۱ توسط کمیسیون حمل و نقل به مجلس نمایندگان آمریکا تقدیم شده است. این لایحه درصدد ایجاد زیرساخت‌های لازم برای به کارگیری استانداردهای ایمنی سامانه‌های خودرویی است که باید ظرف ۳ سال ایجاد شود و خودروسازان بعد از آن ۲ سال فرصت دارند این سامانه‌های تکوین یافته را در خودروها نصب کنند.

هر چند که این قانون [در صورت تصویب] نوع فناوری یا سامانه به کار رفته را دیکته نمی‌کند، اما متخصصان صنعت خودرو می‌گویند سامانه مونیتورینگ راننده بر پایه نصب دوربین موسوم به DMS مخفف driver monitoring systems بهترین سامانه ممکن است و بیشترین ثمر و حاصل را به بار می‌آورد.همین حالا هم این سامانه در صنعت خودرو به بهترین وضع بلوغ خود رسیده و در حقیقت محصول جانبی فناوری‌های خودران است. خودروسازان به عنوان یک راهبرد کلی و اصلی به دنبال به صفر رساندن حوادث رانندگی هستند که یکی از روش‌های آن تکوین و توسعه خودران‌ها است. خیلی از ناظران و قانون‌گذاران اعتقاد دارند در حال حاضر فضایی ایجاد شده که می‌توان از همین فناوری‌های توسعه یافته کنونی برای حل مساله رانندگان مست یا پرت شدن حواس در رانندگی استفاده کرد.

این لایحه در هفته‌های جاری در سنای آمریکا در حال بررسی است و می‌تواند درها را به روی این فناوری‌ها باز کند.دکتر مایک لنه متخصص نوآوری در ماشین‌های بینایی در مصاحبه با تک کرانچ گفته این فناوری‌ها طوری طراحی شده‌اند که تغییرات فیزیولوژیک در بدن انسان را اندازه‌گیری می‌کنند و اگر راننده تحت تاثیرمصرف مواد الکلی باشد، با دقت بالا تشخیص می‌دهد.وی می‌گوید: «این تغییرات به خوبی قابل تمییز و تشخیص و به حرکات چشمان راننده بسیار حساس هستند. افراد مست به خوبی نشان می‌دهند که واکنش بسیار کندتری نسبت به افراد عادی دارند.» چون این لایحه محدودیتی در نوع فناوری ندارد، خودروسازان می‌توانند سامانه‌ای نصب کنند که در صورت تشخیص بالای غلظت الکل در خون راننده، مانع روشن شدن یا حرکت کردن خودرو شود. سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی NHTSA موافق رویکردی است که تنفس را اندازه‌گیری می‌کند و با رویکرد استفاده از اندازه‌گیری علائم حیاتی از طریق حس لامسه هم موافق است. در روش BAC با ارسال پرتوی به انگشتانِ دست راننده، امکان اندازه‌گیری و رصد وجود دارد. امکان نصب سامانه‌های مبتنی براندازه‌گیری تنفس از سال ۲۰۲۴ به بعد فراهم می‌شود و فناوری‌های مبتنی بر حس لامسه انگشتان دست راننده از سال ۲۰۲۵ جنبه عملی پیدا خواهد کرد.از نظر دکتر لنه، رویکردهایی که از دوربین استفاده می‌کنند قابل اطمینان‌تر از رویکردهای اندازه‌گیری تنفس یا انگشتان دست هستند.در روش‌های اندازه‌گیری تنفس دو ایراد هست؛ یکی آنکه تا مصرف الکل تاثیر خود را روی تنفس بگذارد، چند دقیقه‌ای وقت لازم است و اگر زمان زیادی از نوشیدن نگذشته باشد، امکان روشن شدن یا حرکت خودرو وجود دارد.دوم اینکه بعد از روشن شدن و حرکت خودرو این سامانه مانع خوردن یا نوشیدن مشروبات الکلی نمی‌شود.