به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران این اهداف پس از برگزاری جلسات همفکری شرکت‌های خودروسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به آخرین وضعیت شاخص‌های کیفی تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان خودروهای سواری در سال ۹۹ تبیین و طی ابلاغیه شماره ۷۷۰۲۵/ ۶۰ مورخ ۱۲خرداد ۱۴۰۰، توسط اداره کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام شد.

پیرو این ابلاغیه، در شاخص ارزشیابی کیفی خودروها، ارتقا به سه ستاره کیفی و شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو (میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو در پیمایش کمتر از ۴هزار کیلومتر و در سه ماهه نخست مالکیت خودرو) به ۷۱۰ امتیاز هدف‌گذاری شده است.همچنین در شاخص کیفیت و زیر شاخص IQS (تعداد عیوب فنی و طراحی مطرح شده از سوی مصرف‌کننده در سه ماهه اول مالکیت خودرو) آخرین وضعیت در سال ۹۹، ۱۸/ ۳ ایراد در یک خودرو گزارش شده که بر این اساس هدف کیفی آن در سال جاری، ۷۰/ ۲ تعیین شد. علاوه بر آن در زیر شاخص افت رضایت مشتریان از کیفیت دوام خودرو (میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام خودرو طی پانزده ماه اول خرید خودرو) نیز وضعیت سال گذشته ۲/ ۴درصد بوده که در این ابلاغیه، هدف کیفی برمبنای ۴درصد وضع شده است.در شاخص خدمات فروش خودروهای سواری نیز، آخرین وضعیت رضایت مشتریان از این حوزه در سال گذشته، ۶۱۹ بوده و هدف کیفی آن برای امسال، ۷۲۰ (از ۱۰۰۰ امتیاز) است. علاوه بر آن میزان تطبیق این شاخص با مقررات در سال پیش ۴/ ۷۳درصد گزارش شده که در اهداف سال جاری، ۸۰ درصد انطباق برای آن در نظر گرفته شده است.

در حوزه خدمات پس از فروش نیز، آخرین وضعیت رضایت مشتریان و میزان انطباق آن با مقررات به ترتیب در سال گذشته ۷۴۵ امتیاز و ۶۵ درصد بوده که در این ابلاغیه هدف رضایت ۷۸۵ و انطباق ۸۲درصد وضع شده است.