به گزارش سایپانیوز، پاگانی، شرکت ایتالیایی سازنده ابرخودروها، سرمایه‌گذار جدیدی پیدا کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری عام عربستان‌سعودی که به PIF مخفف Public Investment Fund معروف است، سهم اقلیت در شرکت هوراسیو پاگانی اسپا (Horacio Pagani SpA) را خریداری کرده تا به این شرکت در گام جدیدش برای توسعه ابرخودروها کمک کند. این نخستین سرمایه‌گذاری پی‌ای‌اف در صنعت خودرو نیست. پیش از این هم این صندوق سرمایه‌گذاری در شرکت خودروسازی لوسید (Lucid) سرمایه‌گذاری کرده است، اما در سبد سرمایه‌گذاران پاگانی، صندوق سرمایه‌گذاری عام عربستان‌سعودی، خاص و متفاوت است. هوراسیو پاگانی، یکی از کهنه‌کاران شرکت لامبورگینی ایتالیا بود که در دهه ۱۹۹۰ تصمیم گرفت، شرکت پاگانی را تاسیس کند، سرمایه اصلی برای ایجاد پاگانی را هم از تامین قطعات فیبرکربن برای لامبورگینی به دست آورد.

تخصص هوراسیو پاگانی در طراحی ابرخودرو باعث تاسیس مودنا دیزاین (Modena Design) در سال ۱۹۹۱ شد. از فعالیت‌های دیگر پاگانی، ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف صنعت خودرو است. نخستین محصول تاسیس این شرکت، پاگانی زوندا سی۱۲ (Pagani Zonda C۱۲) بود که پایه‌ای برای توسعه و تولید ابرخودروهای افسانه‌ای زوندا بود. شاسی و بدنه آیرودینامیک آن را دالارا (Dallara) و قوای محرکه ۱۲سیلندر آن را مرسدس‌بنز تامین کردند و حاصل آن یکی از ابرخودروهای خاص در صنعت خودرو شد.

پاگانی محصولات زوندا را در طول زمان بهتر کرد و به‌تدریج ۳۰ ورژن خاص از این محصول را به مشتریان عرضه کرد. ابرخودروهای چند میلیون دلاری پاگانی مشتریان خاص خودش را دارد.

این روزها پاگانی سرآمدی در ابرخودروها را با محصولات هوآیرا (Huayra) ادامه می‌دهد که از سال ۲۰۱۱ جایگزین محصولات زوندا شد. زوندا وفاداران خاص خود را داشت و ترغیب آنان به خرید هوآیرا دشوار بود، با این حال ابرخودروهای پاگانی، مشتریان خاص خودش را حفظ کرده است.

هوراسیو پاگانی در مصاحبه با عرب‌نیوز در توصیف خرید سهام این شرکت توسط صندوق سرمایه‌گذاری عام عربستان‌سعودی گفت: این یک گام کلیدی در راهبرد رشد بلندمدت ما به حساب می‌آید. این سرمایه‌گذاری تضمین‌کننده حفظ احساس خاص به ابرخودروهای آینده ماست و منتظر آثار این سرمایه‌گذاری در محصولات آینده پاگانی هستیم.