به گزارش سایپانیوز، انکپ لاتین از رنو خواسته است برای تمام محصولاتش فراخوان بدهد. در اکتبر سال ۲۰۱۹ نسل دوم داستر رنو در کارخانه میوونی رومانی تولید شد و زمانی که در تست‌های تصادف انکپ لاتین مورد آزمایش قرار گرفت، چهار ستاره گرفته بود.

از آن به بعد تولید این شاسی بلند ارزان در بازار برزیل اجازه تجاری‌سازی و پلاک گرفت و در کارخانه سائو خوزه دوس پیناس مونتاژ شد. حالا که تست‌های تصادف این خودرو در انکپ لاتین دوباره انجام شده، نتایج نگران‌کننده‌ای به بار آورده و نتوانسته نمره قبولی از «برنامه ارزیابی جدید خودرو» برای بازار آمریکای لاتین و کارائیب دریافت کند.

البته داستر رنو اولین خودرویی نیست که در این ارزیابی بدون ستاره مانده اما زمانی که از روبه‌رو تصادف یا برخورد داشته باشد، علائمی از نشت سوخت را از خود نشان می‌دهد. این تنها اشکال کار نیست، چه آنکه وقتی از پهلو تست تصادف انجام می‌شود، این خودرو به آسانی واژگون  می‌شود و ستون B‌ آن طاقت کافی ندارد و باعث خواهد شد در خودرو باز شود.

انکپ لاتین در توضیح اینکه چرا داستر رنو ستاره دریافت نکرده می‌گوید، بین داستر رنو و داستر داچیا تفاوت وجود دارد. خودروهای داستری که لوگوی الماسی را به رخ می‌کشند [منظور لوگوی رنو] فاقد استانداردهای بدنه و کیسه‌های هوا در پهلوها هستند.

نشت سوخت اهمیت بسیار خاصی دارد و از این رو انکپ لاتین از رنو خواسته است تمامی محصولات تولید شده نسل دوم شاسی بلند داستری  را که در برزیل تولید کرده برای رفع عیب فرا بخواند. علاوه بر این، از رنو خواسته شده است برای باز شدن در خودرو هنگام تصادف از پهلو کاری انجام بدهند چون امکان آن وجود دارد که هنگام تصادف، در بدترین سناریو سرنشینان از خودرو به بیرون پرتاب شوند.

خودرویی که برای ارزیابی ایمنی پیاده‌ها مورد استفاده قرار گرفت، داستر ساخت رومانی بود و انکپ لاتین می‌گوید داستر تولید برزیل جلوبندی متفاوتی دارد که ممکن است در نتایج تست تصادف اثر داشته باشد. از سوی دیگر، داستر با لوگوی داچیا، که در اواخر سال ۲۰۱۷ توسط انکپ اروپا مورد ارزیابی قرار گرفته بود، موفق به دریافت ۳ ستاره شد. در اکتبر سال ۲۰۲۰، تست‌های انکپ لاتین به مراتب نسبت به گذشته سخت‌گیرانه‌تر شده است. به این معنی که شاسی بلندهای ساخته شده در کارخانه‌های اروپای شرقی امتیاز پایین‌تری دریافت می‌کنند. اما افت شدید از ۴ ستاره به صفر ستاره خیلی دور از انتظار است و به عقیده برخی می‌تواند نشانه استانداردهای دوگانه باشد.

این در حالی است که رنو در پاسخ به استعلام Motor۱. com می‌گوید تفاوتی بین محصولات رنو وجود ندارد و خودروهای تولیدی در برزیل مشابه همان خودروهایی است که در اواخر سال ۲۰۱۹ موفق به دریافت ۴ ستاره شده بودند. در پاسخ رنو آمده است: «خودروی داستر که نتایج تست‌های آن در ماه اوت ۲۰۲۱ منتشر شده است، از لحاظ تمامی محتوای ایمنی چه فعال و چه منفعل مشابه همان خودرویی است که درهمان موسسه در سال ۲۰۱۹ درباره محافظت از سرنشینان بزرگسال ۴ ستاره و درباره سرنشینان خردسال ۳ ستاره دریافت کرده است. انکپ لاتین پروتکل‌های تست تصادف خود را تغییر داده و به همین دلیل نتایج متفاوتی به دست آورده است.»

رنو تاکید دارد داستر به‌شدت تابع قوانین و مقررات کشورهایی است که در آن عرضه و فروخته می‌شود و حتی در برخی کشورها، بالاتر از توقع قانون‌گذاران و ناظران در برخی از جنبه‌ها عمل می‌کند. مدل عرضه شده در بازار آمریکای لاتین به همان تجهیزات ایمنی مثل ESP، هشدار نقطه کور، دوربین‌های متعدد، کمک به حرکت در سربالایی‌ها در پارکینگ‌ها و رمپ‌ها و مواردی مانند آن مجهز است که قوانین و مقررات حتی آنها را اجباری هم نکرده است.