شورای رقابت ششم شهریورماه امسال در مصوبه‌ای اعلام کرد خودروهایی که به صورت انحصاری از سوی این شورا مشمول قیمت‌گذاری هستند، در زمان پیش‌فروش، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نخواهد شد و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. همچنین در ادامه این مصوبه به خودروسازان تکلیف شده تا آنها درباره خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش‌فروش ندارند.

 بند دوم مصوبه جدید شورای رقابت به آن معناست که شرکت‌های خودروساز برای محصولات جدید خود امکان برگزاری پیش‌فروش را ندارند.

پیش‌فروش خودرو یکی از مهم‌ترین مسیرهای تامین منابع مالی خودروسازان محسوب می‌شود این در شرایطی است که مصوبه اخیر شورای رقابت به طور حتم به تضعیف بنیه مالی شرکت‌های خودروساز منجر خواهد شد. اما ممنوعیت پیش‌فروش محصولات جدید بدون تعیین قیمت نیز ضربه دیگری به این بنیه ضعیف است.  بر این اساس شورای رقابت در مصوبه جدید خود در حالی امکان برگزاری پیش‌فروش را از شرکت‌های خودروساز سلب کرده که پیش‌تر خودروسازان از این مسیر نسبت به تامین مالی برای تولید محصولات نوبرانه خود استفاده می‌کردند. اما حالا با مسدود شدن این مسیر از سوی شورای رقابت به نظر می‌رسد تامین مالی برای محصولات جدید تبدیل به چالشی برای شرکت‌های خودروساز شود.

 مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ کشور طی یک نامه به شورای رقابت مراتب اعتراض خود را به این مصوبه بیان کرده و اعلام کردند تا زمان تعیین تکلیف اعتراض خود هیچ برنامه پیش‌فروشی را در دستور کار قرار نخواهند داد.

اما آن‌طور که به نظر می‌رسد شورای رقابت نیز به هیچ‌وجه حاضر نیست از مصوبه خود کوتاه بیاید زیرا رضا شیوا رئیس شورای رقابت روز شنبه در گفت‌وگویی آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت و اعلام کرد این شورا در مصوبه خود در ارتباط با پیش‌فروش خودرو بازنگری نخواهد کرد و اعتراض خودروسازان وارد نیست.

رئیس شورای رقابت تاکید کرد شورای رقابت هیچ‌گاه مصوباتی را که به تصویب رسانده تا زمانی که تغییری در شرایط ایجاد نشود مورد بازبینی قرار نمی‌دهد بنابراین مصوبات این شورا به قوت خود باقی است. با توجه به سخنان صریح شیوا، به نظر می‌رسد این شورا راه هر گونه مصالحه با خودروسازان را بسته و در این شرایط تنها مسیر پیش روی خودروسازان برای تغییر در مصوبه یاد شده اعتراض آنها به هیات تجدیدنظر است.

شرکت‌های خودروساز پیش از مصوبه شورای رقابت از برنامه‌های خود برای عرضه محصولات جدید تا پایان سال رونمایی کردند. به نظر می‌رسد آنها برای عملیاتی کردن وعده‌های داده شده در ارتباط با عرضه محصولات جدید نیم نگاهی به پیش‌فروش این محصولات برای تامین مالی داشته‌اند اما حال با توجه به مصوبه شورای رقابت و اصرار رئیس این شورا بر اجرای مصوبه یاد شده، مشخص نیست خودروسازان از چه مسیر یا مسیرهایی قصد دارند برای تولید محصولات جدید‌ خود تامین مالی کنند.

با توجه به شرایط جدید آیا خودروسازان به زمان‌بندی خود برای عرضه محصولات جدید در سال جاری پایبند می‌مانند یا باید شاهد تغییراتی در برنامه‌های از پیش تعیین شده آنها باشیم؟