سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جمع خبرنگاران مجلس اظهار کرد: در بحث ساماندهی بازار خودرو و نظام توزیع تعهداتی را در برنامه کاری خود در زمان رای اعتماد به نمایندگان داده بودم که در جلسه کمیسیون صنایع در این خصوص به سوالات نمایندگان پاسخ و برنامه‌های خود را تشریح کردم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر این وزارتخانه درباره عدم پایبندی برخی شرکت‌ها به تعهدات خود در قِبال مشتریان برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی با قیمت اعلام شده و در موعد زمانی مقرر، گفت: شرکت‌های مرتبط با خودرو باید به تعهدات خود در قبال فروش خودرو به مردم پایبند باشند، البته گاهی شوک‌هایی به بازار وارد شده و اوضاع را از اختیار آنها خارج کرده و یکسری شرایط اضطرار را به وجود می‌آورد، اما در غیر این صورت تمامی تولیدکنندگان در هر حوزه‌ای اعم از فولاد، لوازم خانگی، خودرو و... باید به تعهدات خود پایبند باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه وزارت صمت برنامه ویژه‌ای را درباره ساماندهی بازار خودرو در نظر دارد، اظهار کرد: این برنامه کوتاه‌مدت ۶ ماهه در حال نهایی شدن بوده و قرار است از ابتدای مهرماه به صورت ویژه تا پایان سال اجرایی شود. این برنامه کوتاه‌مدت ویژه شامل افزایش تولید و کیفیت و اصلاح ساختار بازار خودرو است که اکنون در حال تدوین بوده و مقرر شده با نظرخواهی و مشارکت خودروسازان و قطعه‌سازان نهایی شود و برنامه‌ای یک طرفه نخواهد بود. فاطمی‌امین تصریح کرد: پیش‌نویس این برنامه تهیه شده و در اختیار ذی‌نفعان این بخش برای نظرخواهی قرار داده خواهد شد. اولویت‌های دولت در حوزه تولید، صادرات، کیفیت و قیمت به نوعی در برنامه کسب‌وکارها قرار داده شده و الزامات برای تحقق این اهداف کاملا مشخص شده و قرار است به صورت یک کار مشترک با تولیدکنندگان و خودروسازان عملیاتی شود تا به تمامی اهداف مورد نظر در سال ۱۴۰۰ دست پیدا کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه تامین خودروی ارزان‌قیمت در وزارت صمت وجود دارد، گفت: بله ساخت یک خودروی اقتصادی در نظر گرفته شده اما موضوعی نیست که امسال محقق شود.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به ممنوعیت واردات خودرو تکلیف خودروهای سنگین دسته دوم وارد شده به کشور که در گمرکات باقی مانده چه خواهد شد، اظهار کرد: ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ به دلیل کاهش تراز ارزی کشور ایجاد شد، در آن زمان به دلیل تحریم‌های شدید، تراز ارزی به لحاظ عدم فروش نفت کاهش یافت و واردات یکسری اقلام از جمله خودرو ممنوع شد. فاطمی‌امین تاکید کرد: من در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم، زیرا باید رقابت در بازار داخلی و خارجی وجود داشته و آن را تجربه کند. یکی از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۰ این است که ۳۰ درصد از خودروهای داخلی در بازارهای کشورهای خارجی به فروش برسد و این یعنی خودروساز باید رقابتی عمل کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اصل موضوع ممنوعیت واردات خودرو در شرایط کنونی برای یک بخش از بازار تولیدکننده برای جلوگیری از ورود ضربه به آنها مورد تایید است اما باید بازار خودرو رقابتی باشد. دوران محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت‌های وارداتی در دوران گذار قرار دارد.