مصوبه آزادسازی واردات خودرو حدود دو هفته پیش به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و حمایت بسیاری از نمایندگان مجلس، فعالان حوزه واردات و کارشناسان را به دنبال داشت. بر این اساس، اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری «ایرنا» درصدد برآمد تا نظرات مردم را درباره «آزادسازی واردات خودرو » جویا شود؛ در این راستا نظرسنجی آنلاین هفتگی خود را به این موضوع اختصاص داد و از مخاطبان خود خواست تا در این مورد اعلام نظر کنند. پرسش‌های این نظرسنجی در روزهای ۲۷ شهریور تا ۴ مهر سال جاری روی سایت این خبرگزاری قرار گرفت و قالب بر ۱۳ هزار نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.

«ایرنا» در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند تا چه اندازه با مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به کشور موافق هستند؟ اکثریت پاسخگویان(۸۰ درصد) با آزادسازی واردات خودرو موافقند. ۷/ ۸ درصد «تاحدی» و ۱/ ۳ درصد با این مصوبه به میزان «کم» موافق هستند. ۲/ ۸ درصد نیز گزینه «اصلا» را انتخاب کردند.

همچنین نتایج این بررسی نشان داد؛ ۲/ ۵۸ درصد از پاسخگویان معتقدند این مصوبه به میزان «زیاد» بر بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات صنعت خودروی کشور تاثیر دارد. ۶/ ۱۹ درصد پاسخگویان میزان تاثیر این مصوبه بر بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات صنعت خودروی کشور را «تاحدی» و ۴/ ۱۱ درصد «کم» اعلام کردند. ۸/ ۱۲ درصد نیز گزینه «اصلا» را انتخاب کردند. در این نظرسنجی ۴ سوال؛ ۱- تا چه اندازه با مصوبه مجلس برای آزاد‌سازی واردات خودرو به کشور موافق هستید؟ ۲- از نظر شما، مصوبه مجلس تا به اندازه بر بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات صنعت خودروی کشور تاثیر خواهد داشت؟ ۳- از نظر شما مهم‌ترین تاثیر آزادی واردات خودروی خارجی چیست؟ ۴ –کدام یک از عوامل زیر می‌تواند در ارتقای صنعت خودروی کشور نقش بیشتری را ایفا کند؟ مطرح شد. در پاسخ به سوال؛ کدام یک از عوامل زیر می‌تواند در ارتقای خودروسازی کشور نقش بیشتری را ایفا کند؟ «ایجاد بازار رقابتی» با ۴/ ۴۶ درصد، «آزادسازی واردات» با ۳۲ درصد، «سرمایه‌گذاری خارجی» با ۶/ ۱۴ درصد و «آزادسازی قیمت» با ۲/ ۴ درصد و «ممنوعیت واردات» با ۸/ ۲ درصد از سوی مخاطبان انتخاب شده است. همچنین در پاسخ به سوال؛ از نظر شما مهم‌ترین تاثیر آزادی واردات خودروی خارجی چیست؟ گزینه «ایجاد بازار رقابتی» با ۹/ ۴۲ درصد، «کاهش قیمت خودرو» با ۳۵ درصد، «افزایش کیفیت خودروی داخلی» با ۵/ ۱۵ درصد و «لطمه به صنعت خودرو» با ۶/ ۶درصد از سوی پاسخگویان انتخاب شده است.