همچنین طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت از فروردین ماه تا مرداد در مجموع بیش از ۲۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع وانت در شرکت‌های خودروساز تولید شده است حال آنکه بیشترین جهش تولید وانت در اردیبهشت اتفاق افتاده است.

بر این اساس در فروردین ماه در مجموع حدود ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه وانت تولید شده است. اما این تعداد در اردیبهشت ماه با رشد ۵۴ درصدی به بیش از ۵ هزار و ۷۵۰ دستگاه افزایش یافته است. در دو ماهه خرداد و تیر همچنان شاهد رشد تولید وانت بودیم.

اما در مرداد ماه نه تنها روند رشد تولید در بخش خودروهای تجاری سبک متوقف شد شاهد افت تولید نیز در این بخش بودیم. در مرداد ماه در مجموع نزدیک به ۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه وانت تولید شد که به نسبت تیرماه افت بیش از ۲۷ درصدی را در کارنامه وانت‌سازان ثبت کرد.

تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز بعد از وانت در رتبه دوم تولید خودروهای تجاری قرار دارد. در ۵ ماهه اول سال در مجموع بیش از ۳ هزار و ۱۵۰ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در خطوط تولید شرکت‌های فعال در این زمینه تکمیل شده است.

‌مانند تولید وانت در تولید کامیون، کامیونت و کشنده در بازه زمانی یاد شده بیشترین جهش متعلق به اردیبهشت ماه است. شرکت‌های دست‌اندرکار تولید کامیون، کامیونت و کشنده طی نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ در مجموع تولید بیش از ۳۰۰ دستگاه از محصولات ذکر شده را در خطوط تولید خود نهایی کردند.

اما این تعداد در اردیبهشت ماه با جهش بیش از ۱۱۵ درصدی به بیش از ۶۵۰ دستگاه بالغ شده است. با وجود این جهش اما سرعت حرکت شرکت‌های تجاری‌ساز در این بخش از خرداد به تدریج کند شده به گونه‌ای که با ورود به فصل تابستان افت تولید در کارنامه آنها به ثبت رسیده است. بررسی آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت نشان می‌دهد تولید کامیون، کامیونت و کشنده در خرداد به نسبت اردیبهشت رشد حول‌و‌حوش ۲۴ درصد را تجربه کرده است. اما در دو ماهه تابستان روند رشد متوقف شده و نمودار تولید نزولی شده است.

آمارها در بخش تولید کامیون، کامیونت و کشنده از افت تولید حدود ۲ درصدی در تیر‌ماه نسبت به خرداد امسال حکایت دارد. سرعت حرکت شرکت‌ها در جاده افت تولید در مرداد ماه بیشتر شده و شاهد ثبت افت بیش از ۲۴ درصدی در پنجمین ماه از سال نسبت به ماه پیش از آن هستیم.

تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون تنها حدود ۲ درصد از کل تولید خودروهای تجاری را به خود اختصاص داده است.

در بازه ۵ ماه از فروردین تا مرداد ۱۴۰۰ در مجموع بیش از ۶۵۰ دستگاه انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون در خطوط تولید خودروسازان نهایی شده است.

روند رو به رشد تولید در این بخش نیز ‌مانند سایر محصولات تجاری بوده و بعد از جهش در اردیبهشت ماه به تدریج تا تیرماه سرعت رشد تولید کم شده تا در نهایت تولید در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و ون در مرداد ماه با افت همراه بوده است.

در این بخش در اردیبهشت ماه به نسبت نخستین ماه از سال شاهد رشد تولید بیش از ۷۹ درصدی بودیم. در خرداد و تیر نیز رشد تولید به نسبت ماه پیش از آن به ترتیب حدود ۱۵ درصد و ۳ درصد بوده است. اما در مرداد ماه شاهد افت تولید بیش از ۲۰ درصدی در این بخش بوده‌ایم.