پیش از این در دولت دوازدهم خودروسازان بارها از سیاست‌گذار خودرو و شورای رقابت درخواست کرده بودند که به واسطه رشد قیمت نهاده‌های تولید، قیمت محصولات پرتیراژ را واقعی کنند این در شرایطی است که شورای رقابت و مسوولان صنعتی به این درخواست روی خوش نشان ندادند. به این‌ترتیب خودروسازان نیز با وجود توان تولیدی این محصولات، تیراژ را کاهش و عرضه را به حداقل رساندند تا جایی که در نیمه نخست امسال، هیچ محصول پرتیراژی همچون ۲۰۴، ۴۰۵ یا سمند در فروش‌های فوری دیده نشد. اما همان‌طور که عنوان شد دلیل اصلی عدم عرضه این خودروها، زیان ناشی از تولید است. طبق صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست سال جاری زیان انباشته آنها به۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۵۴ درصدی نسبت به مدن زمان مشابه سال گذشته دارد. از سوی دیگر زیان تولید نیز به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نزدیک شده که به معنای این است که در مدت زمان یاد شده خودروسازان به ازای تولید هر خودرو به‌طور میانگین ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان ضرر کرده‌اند. آنچه مشخص است زیان یاد شده بیشتر به واسطه تولید محصولات پرتیراژ است. خودروسازان مدعی هستند که تولید محصولات پرتیراژ به دلیل متناسب نبودن قیمت‌گذاری شورای رقابت با تورم خودرو، با زیان بیشتری نسبت به محصولات کم تیراژ انجام می‌شود از همین رو تولید را به دلیل توقف زیان‌دهی کاهش داده‌اند. در شرایط کنونی نیز به نظر می‌رسد بخشی از خودروهای دپویی در پارکینگ خودروسازان نیز به محصولاتی اختصاص دارد که در انتظار قیمت‌گذاری جدید هستند و تولید‌کنندگان از عرضه آنها به دلیل غیرواقعی بودن قیمت‌ها خودداری کرده‌اند.

«دنیای اقتصاد» در گزارش‌های متعددی با آما‌ر و ارقام، کاهش تولید و عرضه پرتیراژ‌ها به دلیل رشد زیان‌دهی خودروسازان را مورد تاکید قرار داده بود. این در شرایطی است که روز گذشته سهیل معمارباشی، مدیر‌کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت به صراحت این موضوع را تایید کرد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرده که در حال حاضر امکان افزایش تولید خودرو وجود دارد، اما به دلیل اینکه برخی از محصولات زیان‌ده هستند، خودروسازان تمایلی به افزایش تولید ندارند. وی در ادامه تاکید کرده که تولید خودرو امسال به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد و هدفی که برای سال آینده برای خودروسازان در نظر گرفته شده است تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است. مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت درباره نقش خودروسازان بخش خصوصی در تولید خودرو، افزود: چشم‌انداز تولید ۶/ ۱ میلیون دستگاه خودرو، هم برای دو خودروساز بزرگ کشور و هم برای خودروسازان بخش خصوصی است؛ بخش خصوصی حتما باید به میدان بیاید و در این زمینه حرکت جدی داشته باشد، زیرا وزیر صمت حساب ویژه‌ای روی بخش خصوصی باز کرده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش ۵۰۰ هزار دستگاهی تیراژ تولید برای سال آینده وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز امکان افزایش تولید وجود دارد، اما به دلیل اینکه برخی از محصولات زیان‌ده هستند، خودروساز تمایلی به افزایش تولید ندارد. وقتی در تولید یک محصول ۵۰ میلیون تومان زیان وجود داشته باشد انگیزه برای تلاش جهت افزایش تولید از بین می‌رود.

معمارباشی گفت: درخواست وزیر از خودروسازان، افزایش تولید است، اما این موضوع الزاماتی دارد. اگر این الزامات محقق شود خودروساز و قطعه‌ساز پای کار هستند و با توجه به اینکه زیرساخت‌ها تا این سطح وجود دارد و نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه زیرساخت نداریم، تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه قابل تحقق است.