دست و دلبازی تسلا در شارژ

این اپ می‌تواند نزدیک‌ترین جایگاه سوپرشارژر را به آنها روی نقشه نشان دهد و افراد یک روش پرداخت را انتخاب و به شارژ خودرو بپردازند. اطلاعات چگونگی انجام این کار روی وب‌سایت تسلای هلند شرح داده شده و خبر توییتری آن هم انتشار یافته است. ایلان ماسک هم در اول نوامبر خبر آن را در توییتر خود فرستاد. البته باز هم تفاوتی بین صاحبان تسلا و بقیه خودروهای برقی در این جایگاه‌ها وجود دارد، چون می‌توانند با رسیدن به جایگاه فقط سیم را به پریز وصل کنند و بعد از شارژ از پریز بیرون بکشند، در حالی که غیرتسلاها باید در اپ زمان شروع و پایان را وارد کنند. با این حال قیمت برای همه یکسان است.

این جایگاه‌ها برای همه خودروهای برقی مناسب نیستند چون باید حتما اتصالات آن از استاندارد CCS‌ پیروی کند. در ایالات‌متحده آداپتورهای خاصی هم برای این موضوع به بازار آمده که می‌توان خودروهای برقی غیرتسلا را با این آداپتور به پریز وصل کرد. این در حالی است که هنوز شبکه‌های سوپرشارژ تسلا برای غیرتسلایی‌ها در بازار آمریکا گشوده نشده است. البته این موضوع را نباید از نظر دور داشت که تسلا از این طرح فایده زیادی می‌برد چون داده‌های جمع‌آوری شده از این طریق بسیار ذی‌قیمت است. خیلی وقت بود که تسلا این پروژه را تحت عنوان «طرح آزمایشی سوپرشارژر غیرتسلا» معرفی کرده، اما به اجرا نگذاشته بود. در وب‌سایت اصلی تسلا وعده داده شده که به زودی در سایر کشورها هم این طرح آزمایشی گسترش خواهد یافت. شبکه تسلا در ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین شبکه جایگاه‌های شارژ سریع در دنیا است که ۲۵ هزار ایستگاه را شامل می‌شود. تسلا می‌گوید: هدف ما همیشه باز کردن شبکه به روی غیرتسلایی‌ها بوده تا مردم بیشتری به خودروهای برقی روی بیاورند.

اندرو باگلینو، قائم‌مقام ارشد تسلا در قوای محرکه و انرژی در ماه ژوئیه گفته بود که باز شدن شبکه سوپرشارژرها به روی غیرتسلایی‌ها باعث شکستن قیمت و هزینه کلی شارژ خودروها خواهد شد.

وی همچنین گفته است: افزایش استفاده از شبکه واقعا باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و اجازه می‌دهد که ما قیمت شارژ را کاهش دهیم و بهره آن به جیب مشتریان خودمان برود و از این سود می‌توان شبکه را سریع‌تر گسترش داد. برای ما فرقی نمی‌کند که چه اتفاقی می‌افتد، چون قصد داریم ظرفیت شبکه را به سرعت افزایش دهیم و سرعت شارژ را بالا برده و در سفرهای شهری مردم بهبود ایجاد کنیم. به احتمال زیاد برای بهبود وضعیت ترافیک حتی قیمت شارژ را ثابت در نظر نگرفته و به شکل پویا و متغیر تعیین خواهیم کرد.