به گزارش خبرگزاری فارس بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، ایرلند، روسیه، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، شیلی، جاماییکا، کامبوج، قزاقستان، مالزی، پاکستان، عربستان و حتی امارات متحده عربی بازار خودروی خود را به روی واردات خودروی دست‌دوم باز نگه داشته‌اند. در واقع ۳۶ کشور جهان فعالیت گسترده‌ای را در بازار خودروهای دست‌دوم در حوزه بین‌الملل دارند. برخی از این کشورها در واردات خودروهای دست‌دوم محدودیت‌هایی اعمال کردند، اما برخی دیگر قائل به محدودیت نیستند و فقط منطبق بودن بر استانداردهای رانندگی در کشورها جزو الزامات واردات خودروی دست‌دوم به این کشورها است. به گزارش کاریوزد، برخی از کشورها واردکنندگان خودروهای دست‌دوم را ملزم کردند تا در کشور مبدأ خودروها را تست معاینه فنی کرده و سپس اقدام به وارد کردن آنها کنند. برخی کشورها هم بر اساس قانون فقط امکان واردات خودروهای دست‌دوم با سن حداکثر ۵ سال را فراهم کرده و به صورت برعکس برخی کشورها هم گفته‌اند حداقل سن خودروهای وارداتی باید ۲۵ سال باشد.  در حال حاضر در کشورمان خودروهای خارجی با سن بالای ۱۵ سال هم در حال معامله با قیمت‌های فضایی است و وارد کردن همین مدل خودروها با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر می‌تواند بخشی از التهاب قیمت در بازار خودرو را کنترل کند. این مدل‌ها هم در کشورمان مشکل تامین قطعه و خدمات تعمیرگاهی ندارند و هم ورود آنها می‌تواند فضای عرضه و تقاضا در بازار را به هم نزدیک‌تر کند.

به عنوان مثال بنا به آگهی مندرج در یکی از پایگاه‌های اینترنتی خریدوفروش خودروی دست‌دوم در آمریکا به نام کارگاروس قیمت سانتافه مدل۲۰۰۸ با کارکرد حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر ۵ تا ۷ هزار دلار معادل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است و این در حالی است که قیمت همین خودرو در کشورمان بالای ۷۰۰ میلیون تومان است و حتی فروشندگان تا ۹۰۰ میلیون تومان هم روی آنها قیمت گذاشته‌اند که ۴ تا ۵ برابر قیمت این خودروها در بازار دیگر کشورهاست. اوضاع در بازار خودروهای سنگین و تجاری به مراتب خراب‌تر است به گونه‌ای که مشتریان برای یک خودروی با کارکرد بالای ۴۰ سال باید حدود یک میلیارد تومان پول بپردازند. مشکل در بازار خودروهای سنگین این است که تقریبا عرضه به صفر رسیده و خودروسازان با هر هدفی اقدام به عرضه قطره‌چکانی خودروهای سنگین به بازار می‌کنند.

اما کشورهایی نظیر انگلیس، زامبیا، اوگاندا، موزامبیک و کنگو در واقع هیچ محدودیتی در سن، تولید یا خصوصیات فنی در واردات خودروهای دست‌دوم قائل نیستند. برخی دیگر کشورها هم نظیر عربستان، امارات، ویتنام و قزاقستان نیز تنها محدودیتی که اعمال کرده‌اند این است که فرمان این خودروها باید در سمت چپ آنها قرار داشته باشد. برای نمونه به بررسی چند کشور می‌پردازیم.

  ایرلند

این کشور البته محدودیتی در واردات خودروهای دست‌دوم قائل نیست، اما بر اساس میزان آلایندگی این خودروها و همچنین شناسه آن بر استفاده و واردات آنها مالیات اعمال می‌کند.

  روسیه

خودروهای دست‌دوم وارداتی به روسیه باید کمتر از ۵ سال سن داشته و همه این خودروها باید مجهز به قطعه شرایط اضطراری اتوماتیک یا خودکار باشد.

  نیوزیلند و استرالیا

خودروهای دست‌دوم وارداتی به نیوزیلند باید اولا دارای کد آلایندگی ۳ رقمی باشند و سپس به سیستم کنترل پایداری الکترونیک نیز مجهز باشند. استرالیا هم گفته که برای واردات خودروهای دست‌دوم باید واردکنندگان اقدام به دریافت مجوز کنند. نیوزیلند واردکنندگان خودروهای دست‌دوم را ملزم کرده که باید تست MPI را در زمان واردات آنها برای هر یک از خودروها ارائه دهد.

 کانادا

تنها محدودیتی که در واردات خودروی دست‌دوم به کانادا وجود دارد این است که حداقل سن آنها ۱۵ سال باشد. این نکته نیز یادآوری می‌شود که برخی کشورها اجازه واردات خودروهای دست‌دوم را نمی‌دهند. کشورهای نظیر آفریقای جنوبی، شیلی، هند، میانمار و تایلند اجازه واردات خودروی دست‌دوم نمی‌دهند.

  نیجریه

واردات خودروی دست‌دوم به نیجریه مستلزم آن است که نخست فرمان این خودروها در سمت چپ آن قرار داشته و سن آنها هم باید کمتر از ۱۵ سال باشد.

  تانزانیا

در کشوری نظیر تانزانیا محدودیتی در واردات خودروهای دست‌دوم وجود ندارد، اما در صورتی که سن این خودروها ۱۰ سال یا کمتر باشد مالیات بیشتری در واردات آنها اعمال می‌شود.

  قبرس

تنها محدودیتی که بر واردات خودرو در قبرس وجود دارد این است که سن آنها باید کمتر از ۵ سال باشد و این رقم برای واردات خودروهای تجاری نظیر کامیون، کامیونت و اتوبوس زیر ۴ سال است.

  جاماییکا

این کشور اتفاقا به صورت ویژه به واردات خودروی دست‌دوم نگاه کرده و اعلام کرده است که خودروهای سواری دست‌دوم با سن کمتر از ۵ سال و شاسی‌بلند با سن کمتر از ۶ سال اجازه واردات به این کشور را دارند. این کشور برای واردات خودروهای تجاری نظیر کامیونت، محدودیت سنی ۶ سال، واردات اتوبوس حداقل سن ۱۲ سال و حداکثر سن ۳۰ سال و کامیون کمتر از ۲۰ سال را اعمال کرده است. خودروهای دست‌دومی که قرار است راهی این کشور آمریکای جنوبی شوند، باید تست ATJ را پاس کرده باشند.

 مالزی

حداقل سن خودروهای وارداتی به مالزی باید یک سال بوده و حداکثر سن آنها هم باید ۴ سال باشد.

 پاکستان

پاکستان یکی از کشورهایی است که از نظر سن یا نوع خودرو محدودیتی بر واردات آنها قائل نیست، اما دولت این کشور فقط واردات خودروی دست‌دوم برای مصارف شخصی را مجاز اعلام کرده است.

  کنیا

تنها خودروهای دست‌دومی امکان ورود به بازار کنیا را دارند که از زمان تولید آنها حداکثر ۸ سال گذشته باشد. این کشور البته واردکنندگان را ملزم کرده که تست QSIJ را ارائه دهند.