انتظار چند ماهه خریداران خودرو به سبب کمبود تراشه

به گزارش سایپانیوز، خودروسازان و مونتاژکنندگان خودرو در چین نمی‌توانند پابه‌پای تقاضا، خودرو تولید کنند. بازار خودروهای برقی به مراتب بیشتر از بنزینی از کمبود تراشه و پردازشگرهای نیمه هادی لطمه می‌بیند چون به تعداد قطعات حاوی پردازشگر  (میکروچیپ) بیشتری نیاز دارد. امکانات و آپشن‌های جدید مثل سامانه‌های کمک به راننده، سامانه‌های الکترونیکی و سامانه‌های خودران همگی دارای میکروچیپ هستند.

دو مدیر فروش تسلا در شانگهای می‌گویند خریداران مدل۳ و مدلY تسلا باید تا آخر بهار صبر کنند تا خودروهای خود را تحویل بگیرند. تیان مائووی مدیر «خدمات خودروی یی یو» در شانگهای می‌گوید: «تامین ناکافی تراشه‌ها مانع بزرگی سر راه رشد فروش، آن هم در شب عید چینی‌هاست. برخی از مشتریان به خاطر تاخیرهای مکرر از خودروسازان شکایت کرده‌اند.»

سال ۲۰۲۱ برای خودروسازان بزرگ دنیا به سختی سپری شد و مشکلات تامین تراشه همچنان در سال ۲۰۲۲ باقی است. بر اساس آمار اتو فارکست سولوشنز، سال ۲۰۲۱ خودروسازان چینی یک‌میلیون دستگاه از برنامه‌های فروش خود عقب افتادند، چون به دلیل نداشتن میکروچیپ خطوط تولید آنها متوقف شده یا آنکه خودروی ناقص تولید کرده و به انبارها فرستاده‌اند تا بعد از تامین کسری قطعات تکمیل آنها انجام شود. برآوردهای این موسسه نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۱ تولید جهانی خودرو ۱۱‌میلیون دستگاه لطمه دید.

تحلیلگران اعتقاد دارند که مونتاژکاران کوچک‌تر در صنعت خودرو در سال ۲۰۲۲ با توقف‌های طولانی‌تر خطوط تولید مواجه می‌شوند.

بر اساس گزارش انجمن خودروهای سواری چین، شرکت‌های جهانی تولید نیمه‌هادی‌ها و میکرو کنترلر‌ها در چین، به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، فقط توانایی تامین برای تولید ۴‌میلیون دستگاه خودرو با انرژی‌های نو  (شامل خودروهای برقی و هیبریدی یا در اصطلاح NEV) دارند که آن هم با کمک پروسسورهای هوش مصنوعی ممکن شده است. به این ترتیب خود کشور چین یک‌میلیون دستگاه از تقاضای موجود در سال ۲۰۲۲ عقب خواهد افتاد.

چن جینژو مدیر خدمات خودروی مینگلیانگ در شانگهای می‌گوید: «کمبود پردازشگرها و میکروچیپ‌ها فقط روی حجم تولید تاثیر ندارد بلکه تحویل خودرو را هم به تاخیر می‌اندازد. تقریبا همه خودروسازان ممتاز دنیا مثل گروه فولکس و بی‌ام‌و هم قربانی معضلات کمبود تراشه هستند.»

اریک هان مدیر شرکت مشاوره‌ای «سوالای» می‌گوید تحویل خودروها به مشتری در بهترین شرایط حداقل یک ماه با تاخیر روبه‌رو خواهد شد.

ویلیام لی از مدیران ارشد نیو (از بزرگ‌ترین رقبای تسلا در چین) می‌گوید هنوز هم هر نوع شیوع سویه‌های جدید کرونا می‌تواند موجب تعلیق یا تاخیر در خطوط تولید و در نتیجه تحویل به مشتری شود. او می‌گوید: «گمان می‌کنم که از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ معضلات ناشی از کمبود تراشه فروکش کند و ظرفیت‌های جدید تولید افزایش یابد.»